آمادگی ایران و چین برای هماهنگی درباره افغانستان

© REUTERS / Hannibal Hanschkeآمادگی ایران و چین برای هماهنگی درباره افغانستان
آمادگی ایران و چین برای هماهنگی درباره افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2021
عضو شوید
وزیر خارجه چین که برای نشست «سازمان همکاری شانگهای» در تاجیکستان حضور دارد، اعلام کرد که پکن، تهران و مسکو باید درباره افغانستان هماهنگ باشند.

دبیرکل سازمان ملل خواستار معافیت از برخی تحریم ها در برابر طالبان شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2021
دبیرکل سازمان ملل خواستار معافیت برخی تحریم ها در برابر طالبان شد

به گزارش اسپوتنیک، وانگ یی وزیر خارجه چین بعد از دیدار با همتایان ایرانی، روسی و پاکستانی در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای، بر لزوم هماهنگی تلاش‌های این کشورها برای احیای صلح در افغانستان تاکید کرد.

وزارت خارجه چین بعد از دیدار چهار جانبه وزرای خارجه پکن، تهران، مسکو و اسلام آباد در حاشیه نشست شورای همکاری شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان بیانیه صادر کرد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در دیدار با حسین امیر عبداللهیان، سرگئی لاوروف، شاه محمود قریشی وزرای خارجه ایران، روسیه و پاکستان بر لزوم هماهنگی این کشورها در خصوص افغانستان تاکید کرد.

وزیر خارجه چین در این دیدار اعلام کرد، پکن آمادگی تقویت هماهنگی با مسکو، تهران و اسلام‌ آباد به منظور ایفای نقش سازنده جهت جلوگیری از هرج و مرج، مقابله با تروریسم و احیای صلح در افغانستان را دارد.

طبق بیانیه وزارت خارجه پاکستان، وانگ یی خطاب به همتایان ایرانی، روسی و پاکستانی خود گفت: «چهار کشور باید ارتباطات و هماهنگی خود را تقویت کرده، به اتفاق آرا عمل کنند، باعث ایجاد نفوذ مثبت شوند و در ایجاد ثبات در افغانستان نقش سازنده ایفا کنند».

این مقام ارشد پکن تصریح کرد: «چین آماده است تا با روسیه، ایران، پاکستان و دیگر کشورهای منطقه هماهنگی خود را تقویت کند تا در جلوگیری از هرج و مرج، حفظ ثبات، مقاومت در برابر تروریسم و خشونت و همچنین بازگرداندن صلح به افغانستان و ایجاد صلح پایدار در منطقه نقش سازنده ایفا کند».

وزیر خارجه چین همچنین بر ضرورت قرار گرفتن ارائه کمک‌‎ها به افغانستان در دستور کار همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کرد.

وانگ یی در دیدار وزیران خارجه چین، ایران، روسیه و پاکستان افزود: «در دراز مدت ما می‌توانیم به افغانستان کمک کنیم تا به تدریج پتانسیل خود را توسعه داده و در همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای ادغام شود، فقر را از بین ببرد و به توسعه اقتصادی برسد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала