قریشی: نشست شانگهای فرصتی برای تقویت رویکرد مشترک درباره افغانستان است

© Shah Mahmood Qureshi Twitterقریشی: نشست شانگهای فرصتی برای تقویت رویکرد مشترک درباره افغانستان است
قریشی: نشست شانگهای فرصتی برای تقویت رویکرد مشترک درباره افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2021
عضو شوید
وزیر امور خارجه پاکستان همزمان با آغاز نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، آن را فرصتی برای تقویت رویکرد مشترک همسایگان افغانستان برای کمک به صلح این کشور و هماهنگی در جهت ارتباطات منطقه‌ای دانست.

پاکستان: اعتماد به طالبان تنها  پس از اجرای تعهدات آنها مشخص خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.09.2021
قریشی: اعتماد به طالبان تنها پس از اجرای تعهدات آنها مشخص خواهد شد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، روز جمعه و لحظاتی پیش از آغاز رسمی اجلاس رهبران عضو شانگهای در شهر دوشنبه تاجیکستان به خبرنگاران گفت: بیست سال از تشکیل سازمان همکاری شانگهای سپری می‌شود و ما شاهد فعالیت چشمگیر این سازمان هستیم.

وی با اشاره به نشست‌های اخیر همسایگان افغانستان در سطوح نمایندگان ویژه، وزیران امور خارجه و گفت وگوهای اطلاعاتی-امنیتی، تاکیدکرد: گردهمایی سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای یک فرصت فوق العاده برای تنظیم همکاری‌های مشترک در منطقه، توسعه ارتباطات و تدوین یک رویکرد هماهنگ در بحث افغانستان است.

قریشی که اخیرا میزبان نشست مجازی وزیران خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان از جمله جمهوری اسلامی ایران بود، به نشست مشترک روز گذشته میان دیپلمات‌های ارشد ایران، روسیه، پاکستان و چین در دوشنبه اشاره کرد و اظهار داشت: توافق شد که این کشورها راهبرد مشترکی برای کمک به پایداری صلح و ثبات در افغانستان اتخاذ کنند.

وی با اشاره به برنامه سخنرانی نخست وزیر پاکستان در اجلاس امروز سران شانگهای و همچنین حضور در نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در دوشنبه، گفت: محور اصلی این نشست‌ها افغانستان است و همه ما در تلاشیم تا برای صلح افغانستان همکاری کنیم زیرا این یک هدف و نگرانی مشترک تمامی طرفین محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه پاکستان وضعیت فعلی افغانستان را نسبتا پایدار توصیف کرد و در عین حال هشدار داد که هرگونه هرج و مرج در این کشور یک فرصت جدید برای تحرک تروریست‌ها و جولان دهی آنان فراهم می‌کند که پیامدهای منفی برای افغانستان به ویژه همسایگان آن خواهد داشت.

وی گفت: ما از طریق سازمان همکاری شانگهای درصدد گسترش رایزنی‌های منطقه‌ای درباره افغانستان و گام برداشتن در یک مسیر مشترک برای دستیابی به صلح و ثبات هستیم.

یادآوری می کنیم، که بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای امروز با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

نشست مشترک دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، چین و روسیه نیز در حاشیه اجلاس شانگهای با محور بررسی آخرین تحولات افغانستان روز گذشته در پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала