بازگشایی مکاتب در افغانستان بدون حضور دختران؛ یونیسف واکنش نشان داد

© @https://twitter.comبازگشایی مکاتب در افغانستان بدون حضور دختران؛ یونیسف واکنش نشان داد
بازگشایی مکاتب در افغانستان بدون حضور دختران؛ یونیسف واکنش نشان داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.09.2021
عضو شوید
گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای از بازگشایی مکاتب در افغانستان خبر داد اما تنها از دانش‌آموزان پسر و معلمان مرد دعوت کرد که از روز 27 سنبله به مکاتب بروند. در این بیانیه اشاره‌ای به دختران و معلمان زن نشده است.

به گزارش اسپوتنیک،  وزارت معارف در اطلاعیه‌ی اعلام کرده که:" به اطلاع تمام مکاتب ابتدایی، لیسه  و مدارس رسمی طبقه ذکور رسانیده می‌شود تا روند آموزشی خویش را سر از تاریخ ۲۷ سنبله آغاز کنند. بنا بر این تمامی استادان و شاگران طبقه ذکور باید به مکاتب خویش حاضر شوند."
این بیانیه که روز جمعه 26 سنبله منتشر شده تنها از «استادان و شاگران طبقه ذکور» خواسته است در مکاتب (مدرسه‌ها) حاضر شوند.

در همین حال یونیسف اعلام کرده است که از بازگشایی مکاتب دوره متوسطه پسران پس از ماه‌ها تعطیلی در افغانستان استقبال می‌کند، اما می‌گوید که دختران نباید از روند آموزش کنار گذاشته شوند.

آنجلینا جولی: نگران وضعیت دختران و زنان در افغانستان هستم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.09.2021
نگرانی آنجلینا جولی از وضعیت دختران و زنان زیر سلطه طالبان در افغانستان

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف یا اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، روز گذشته، (26سنبله) در بیانیه‌ای گفته است که از بازگشایی مکاتب در افغانستان پس از ماه‌ها توقف استقبال می‌کند، اما از این‌که ممکن به بسیاری از دختران اجازه بازگشت داده نشود، ابراز نگرانی کرده است.

یونیسف از شرکای توسعه‌ای خود خواسته است که از کودکان در افغانستان حمایت کنند.

همزمان، طالبان روز سه‌شنبه نام «وزارت زنان» را به وزارت « امر به معروف و نهی از منکر» تغییر داد.

طالبان رسما درباره چرایی عدم اشاره به دختران و زنان دانش‌آموز و معلم برای بازگشت به مکاتب یا تغییر نام وزارت زنان توضیحی نداده است.

قبلا طالبان اعلام کرده بود که مشکلی با فعالیت اجتماعی یا درس خواندن زنان ندارند، اما باید این کارها در «چهارچوب شریعت اسلامی» باشد. این گروه افراطی همچنین اخیرا اعلام کرد مشکلی با حضور دانشجویان دختر ندارند، اما باید در دانشگاه‌ها «تفکیک جنسیتی» انجام شود و مضامین درسی هم باید مورد بازبینی قرار گیرد.

طالبان طی بیش از یک ماه گذشته که کنترل کشور را در دست گرفته است، همواره از مذاکره با افراد پرنفوذ و سران قبایل و مقامات سابق برای تشکیل دولتی فراگیر خبر داده، اما تاکنون عملا تصمیمات برای اداره کشور تنها توسط همین گروه اتخاذ و اعلام شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала