خشم آمریکایی ها از کشتار غیر نظامیان در افغانستان: بایدن به دادگاه کیفری لاهه پاسخگو باشد  

© REUTERS / Elizabeth FrantzПрезидент США Джо Байден во время выступления в Белом доме
Президент США Джо Байден во время выступления в Белом доме  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.09.2021
عضو شوید
 شماری از آمریکایی ها خواستار معرفی رئیس جمهور ایالات متحده در رابطه به حمله پهپادی به موتر حامل غیر نظامیان به دادگاه کیفری لاهه شده اند. اینحمله باعث کشته شده ده غیرنظامی از جمله کودکان در افغانستان شد.

به گزارش اسپوتنیک، خوانندگان وب سایت فاکس نیوز از اقدامات ارتش آمریکا در افغانستان خشمگین شده و در مورد حمله اشتباهی به موتری غیرنظامیان در نزدیکی فرودگاه کابل اظهار نظر کردند.

تلویزیون الجزیره در 29 آگست گزارش داد که یک هواپیمای بدون سرنشین متعلق به ارتش آمریکا به موتر مملو از مواد منفجره در یکی از مناطق پایتخت افغانستان حمله کرد. رسانه ها از کشته شدن ده نفر خبر دادند. پنتاگون بعداً این حمله را اشتباهی خواند.

بایدن متهم به نقض اصولش شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.09.2021
بایدن متهم به نقض اصولش شد

کاربری با نام مستعار tjg1 این حمله را "پایان وحشتناک رها کردن شرم آور افغانها" دانست. به گفته وی ، پس از قتل 13 آمریکایی، "دولت بایدن آنقدر مشتاق انجام کاری بود که از پهپاد برای حمله به هر هدفی حتا علیه غیر نظامیان کار گرفت و سپس به دروغ متوسل شدند و گفتند تروریست های داعش را کشته اند".

کاربر دیگری با نام مستعار  gonutsincali737 خاطرنشان می کند که بسیار ناراحت کننده است که ببینیم اطلاعات و دولت آمریکا چقدر غیر قابل اعتماد شده اند. وی خاطرنشان کرد که دیگر به مقامات اعتقادی ندارد.

کاربری با نام SamInTacoma مطمئن است که این حمله یک اشتباه غم انگیز نبوده است.

او می نویسد:" این حمله قابل پیش بینی بود زیرا بایدن تحت فشار قرار گرفت تا پس از شکست در افغانستان، موضوع  خوبی رابرای گفتگو بدست آورد".

GatedFox معتقد است که حمله هواپیمای بدون سرنشین صورت گرفت تا حواس مردم را از خروج ناموفق آمریکا به موضوع دیگری متمرکز کنند.

کاربران می‌گویند، زمان آن فر رسیده تا بایدن برای پاسخ‌گویی ازاین اقدام « بررسی جنایات جنگی»  به دادگاه جنایی لاهه در هاگ معرفی شود.

 کاربران خشمگین هستند که پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی هیچ گونه اخراج  و برکناری مقامات از وظایف شان صورت نگرفت.

گفتنی است ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، سنتکام، در گفت‌وگو با خبرنگاران در شهر واشنگتن، تصمیم به انجام حمله پهپادی اخیر در پایتخت افغانستان را یک «اشتباه غم‌انگیز» دانست و معذرت‌خواهی کرد.

مک‌کنزی گفت: تحقیقات ما اکنون مشخص کرده که این حمله پهپادی یک اشتباه فجیع بوده است.

مقام‌های آمریکایی 29 آگست اعلام کردند یک بمبگذار انتحاری را که با یک موتر مشکوک به سمت فرودگاه بین‌المللی کابل در حرکت بود، در عملیاتی با استفاده از پهپاد از پای در آورده‌اند. اما بعدا روزنامه نیویورک تامیز در گزارشی اعلام کرد فرد کشته شده در واقع یک امدادگر افغان بوده که به همراه موتر پر از گلن‌های آب هدف قرار گرفته است رد این حمله 10 تن از اعضای خانواده این امدادگر از جمله 7 کودک کشته شدند.

ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفته که این حمله پهپادی باعث کشته شدن آقای "احمدی" شده که برای یک گروه غیردولتی موسوم به " تغذیه و آموزش بین‌المللی" کار می‌کرد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما اکنون می‌دانیم که هیچ ارتباطی بین آقای احمدی و داعش-خراسان وجود ندارد که فعالیت‌های او در آن روز کاملا بی ضرر بوده و به هیچ وجه مربوط به تهدیدی قریب‌الوقوع نیست که ما معتقد بودیم با آن روبرو هستیم. ما بابت این حمله عذرخواهی می‌کنیم و سعی خواهیم کرد از این اشتباه وحشتناک درس بگیریم.

 این حمله پهپادی حدود یک هفته پس از حمله انتحاری گروه داعش در نزدیکی فرودگاه کابل انجام شد. در حمله این گروه تروریستی، صد ها نفر، از جمله 13 تن از نیروهای نظامی آمریکایی، کشته شدند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала