دستور شهردار کابل: زنانی که "کار های مردانه را می‌کنند" در خانه بمانند

© https://twitter.comخبرنگاران بازداشت شده در تظاهرات امروز کابل رها شدند
خبرنگاران بازداشت شده در تظاهرات امروز کابل رها شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.09.2021
عضو شوید
شهردار موقت دولت طالبان برای کابل روز یکشنبه به کارمندان زن پایتخت دستور داد در خانه بمانند.

 به گزارش اسپوتنیک، حمدالله نعمانی، شهردار موقت کابل روز یکشنبه به کارمندان زن پایتخت دستور داد در خانه بمانند. نعمانی گفت که طالبان لازم دیده که برای مدتی زنان را از کار بازدارد.

این تازه‌ترین محدودیتی است که دولت موقت طالبان بر زنان افغانستان وضع کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد به زنان افغانستانی: اداره فعال تر و موثرتر برای زنان تنظیم می‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.09.2021
ذبیح‌الله مجاهد به زنان افغانستانی: اداره فعال تر و موثرتر برای زنان تنظیم می‌کنیم

پس از تصرف افغانستان در ماه گذشته به دنبال خروج نیروهای خارجی، طالبان گفته است که حقوق زنان در چارچوب قوانین اسلامی محترم شمرده می‌شود. اما طالبان درصدد اعمال قرائت سختگیرانه از نظام حقوقی اسلام و قوانین شریعت است.

در همین حال چندی پیش نیز طالبان تابلوی وزارت امور زنان را تغییر داد و وزارت ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر را جایگزین آن کرد.

روز یکشنبه گروهی از زنان در برابر ساختمان وزارت امور زنان پیشین که به وزارت امر به معروف و نهی از منکر تغییر نام داده است، تجمع و به تضییع حقوق زنان اعتراض کردند.

از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان تظاهرات متعددی از سوی جنبش زنان افغانستان در شهرهای مختلف این کشور و به منظور پاسداشت حقوق کسب شده برای زنان در دو دهه گذشته برگزار شده است.

سخنگوی طالبان اما در واکنش به این اعتراض گفت که این وزارت حالت سمبلیک داشته و هیچ تاثیری در مورد دسترسی زنان به حقوق اولیه نیز نداشته است.

به گفته وی، این اداره در آینده در چارچوب قانون شریعت تنظیم می‌شود و ضروری نیست که اسم آن وزارت، معاونت و یا ریاست باشد.

حقوق زنان در افغانستان در حالی به‌سرعت محدود می‌شود که طالبان بارها وعده داده بودند که از 20 سال پیش تاکنون تغییر کرده‌اند و حکومت جدید آن‌ها بر افغانستان، مانند امارت اسلامی سال‌های 1996 تا 2001 نخواهد بود.

فراتر از طالبان، زلمی خلیل‌زاد، نماینده دولت ایالات متحده آمریکا هم پس از توافق دوحه میان واشنگتن و طالبان، در مصاحبه با طلوع نیوز گفته بود آن‌ها دیگر طالبان 20 سال پیش نیستند و به حقوق اساسی احترام می‌گذارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала