ربانی: مردم در برابر سرنوشت خود سکوت نخواهند کرد

© Photo / Salahuddin Rabbaniپیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان
پیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.09.2021
عضو شوید
 صلاح‌الدین ربانی؛ رهبر حزب جمعیت اسلامی در پیامی به مناسبت سالروز ترور پدرش- برهاالدین ربانی؛ رهبر پیشین حزب جمعیت اسلامی می‌گوید مردم ااکنون در برابر سرنوشت خویش سکوت نخواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک، صلاح‌الدین ربانی؛ رهبر حزب جمعیت اسلامی می‌گوید مردمی که بدون هیچگونه تجربه مبارزه مسلحانه، در برابر ارتش پر قدرت اتحاد جماهیر شوروی ایستادند اکنون با این همه تجربه مبارزه مسلحانه، آگاهی و بیداری، در برابر سرنوشت خویش سکوت نخواهند کرد.

تجمع اعتراضی شماری از زنان در کابل در مقابل وزارت امور زنان سابق برای احقاق حقوق خود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.09.2021
تجمع اعتراضی شماری از زنان در کابل در مقابل وزارت امور زنان

 او این اظهارات را امروز (دوشنبه، 29 سنبله) در پیامی به مناسبت سالروز ترور پدرش- برهاالدین ربانی؛ رهبر پیشین حزب جمعیت اسلامی مطرح کرده‌است.

ربانی گفته‌است که هدف اصلی پدرش پاسداری از باورها و ارزش‌های دینی جامعه، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، برپایی نظام مبتنی بر اراده و‌ انتخاب مردم، تحقق عدالت اجتماعی و حفظ حقوق اساسی و شهروندی مردم افغانستان بود.

صلاح‌الدین ربانی گفته‌است که امسال در حالی از دهمین سالروز ترور برهان‌الدین ربانی یادآوری می‌شود که افغانستان پس از دو دهه تجربه دموکراسی نیم‌بند، شاهد یک عقب‌گرد خطرناک بوده است.

او گفته است که این عقب‌گرد فاجعه بار، در کنار عوامل و توطئه‌های منطقه‌ای، جهانی و خیانت داخلی، در ترویج حاکمیت انحصارگرایانه و خودکامه، شیوع انواع فساد در لایه‌های مختلف نظام، ترویج ساختارمند تبعیض و برتری طلبی قومی ریشه داشته است.

ربانی افزوده است که تجربه بیست سال اخیر نشان داد که بدون برپایی یک نظام مردم سالاری که برخاسته از رأی شفاف و اراده جمعی همه مردم افغانستان باشد، افغانستان حتی با زور و پشتوانه بزرگ‌ترین قدرت‌های خارجی نیز به امنیت و ثبات پایدار دست نمی‌یاید.

او علاوه کرده که تأکید بر ساختار هرگونه نظامی که در آن حق رأی و اراده جمعی مردم انکار و کارکردش استبدادی و انحصارگرایانه باشد، نتیجه‌اش تداوم جنگ خواهد بود.

ربانی گفته است: «مردمی که بدون هیچگونه تجربه مبارزه مسلحانه، در برابر ارتش پر قدرت اتحاد جماهیر شوروی ایستادند، با این همه تجربه مبارزه مسلحانه، آگاهی و بیداری، در برابر سرنوشت خویش سکوت نخواهند کرد».

او تاکید کرده است که تنها یک نظام منتخب مردمی که همگی مردم در تصمیم‌گیری های کلان ملی در آن حضور مستقیم داشته باشند، می‌تواند ضامن صلح عادلانه و پایدار در افغانستان باشد.

طالبان اخیرا کابینه‌ای را تشکیل داده‌اند که اعضای آن همه طالب اند. ترکیب این کابینه واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشته‌است.

طالبان اما گفته‌اند که این کابینه برای رسیدگی به امور ضروری حکومت‌داری تشکیل شده و موقت‌ است و در آینده، یک دولت شامل همه اقوام و اقلیت‌های کشور، ایجاد خواهد شد. با این حال، هیچ زمانی برای پایان کار دولت کنونی و تشکیل دولت جدید، اعلام نشده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала