هشدارعمران خان: اگردولت فراگیر ایجاد نشود جنگ داخلی دامنگیر افغانستان خواهد شد

© Photo / AAMIR QURESHIИмран Хан
Имран Хан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.09.2021
عضو شوید
  نخست وزیر پاکستان می‌گوید دولت سرپرست طالبان همه‌شمول نیست؛ پاکستان در تعامل با همسایه‌های افغانستان درمورد به رسمیت شناختن یا نشناختن دولت طالبان تصمیم می‌گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، عمران خان، نخست وزیر پاکستان  اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی  گفت که دولت سرپرست اعلام شده از سوی طالبان، همه‌شمول نیست، اما امیدوار است این گروه، تمامی جناح‌ها را در حکومت سهیم سازد.

قریشی: برای بهتر شدن طالبان پول های افغانستان باید آزاد شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2021
قریشی: برای بهتر شدن طالبان پول های افغانستان باید آزاد شوند

او هشدار داد، اگر در افغانستان حکومت همه‌شمول ایجاد نگردد، احتمال جنگ‌ داخلی دور از انتظار نه‌خواهد بود.

نخست وزیر پاکستان تصریح کرد: “تاهنوز، آنان (طالبان) حکومت همه‌شمول ندارند، چیزی‌که ما امیدواریم داشته باشند، اما آنان می‌گویند این یک دوره انتقال است. ما تلاش داریم با آن‌ها صحبت کنیم تا این اطمینان حاصل شود که حکومت همه‌شمول داشته باشند، به‌خاطری که هیچ ثبات و صلح پایدار در افغانستان تأمین نخواهد شد، اگر از تمامی گروه‌های قومی و اقلیت‌ها نمایندگی نکند.”

آقای خان به مسئله به رسمیت شناختن دولت طالبان نیز اشاره کرد.

به گفته او، پاکستان در تعامل با همسایه‌های افغانستان و به‌صورت جمعی، درمورد به‌رسمیت شناختن یا نشناختن دولت طالبان تصمیم خواهد گرفت.

عمران خان گفت: “مشترکاْ تصمیم خواهیم گرفت. ما فکر می‌کنیم تمامی همسایه‌ها جمع خواهند شد و خواهیم دید آن‌ها چه‌گونه پیشرفت می‌کنند، و این‌که آن‌ها را به رسمیت بشناسیم یا نشناسیم، یک تصمیم مشترک خواهد بود.”

او به‌رسمیت شناختن دولت طالبان را وابسته به سه شرط دانسته و بیان داشت: “آیا طالبان دولت فراگیر خواهند داشت و تضمین احترام به حقوق‌بشر و اجازه ندادن برای استفاده از خاک افغانستان؛ چیزی که همسایه‌ها نگران آن اند.”

هم‌زمان بااین، وزارت خارجه روسیه باردیگر به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرده‌است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته که همکاری مسکو با افغانستان هم بسته‌گی به عمل‌کرد طالبان دارد.

خواست‌ها به ایجاد دولت فراگیر در افغانستان درحالی مطرح می‌شود که دیروز (سه‌شنبه، سی سنبله)، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک نشست خبری، شماری اعضای باقی‌مانده کابینه سرپرست را اعلام کرد و گفت که در فهرست جدید، تخصص و نماینده‌گی از اقلیت‌ها نیز درنظر گرفته شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала