توقف فعالیت رسانه‌های چاپی در افغانستان

© Photo / FB/Tariq Azimنمایشگاه خیابانی کتاب
نمایشگاه خیابانی کتاب  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.09.2021
عضو شوید
مشکلات اقتصادی باعث متوقف شدن فعالیت‌ رسانه‌ های چاپی در افغانستان گردیده که فعلاً فقط شماری از این رسانه‌ ها می توانند به شیوه آنلاین فعالیت کنند.

به گزارش اسپوتنیک، طلوع نیوز خبر داده است که اتحادیه ملی  ژورنالستان افغانستان می‌گوید که فعالیت تمام رسانه‌های چاپی پس از سقوط حکومت پیشین تا اکنون متوقف شده و اکنون شماری از این رسانه‌ها تنها به گونه آنلاین نشریات دارند.

آغاز نشرات رادیو «شریعت» گروه طالبان در کندز - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.04.2021
آغاز نشرات رادیو «شریعت» گروه طالبان در کندز

به اساس گزارشات موجوده، تقریباً 150 رسانه چاپی تا پیش از تحولات پسین در کابل و ولایات فعالیت داشتند.

شماری از مسوولین رسانه‌های چاپی در کابل علت متوقف شان فعالیت‌های شان را مشکلات اقتصادی می‌دانند.

علی حقمل خبرنگار روزنامه هشت صبح، از پرتیراژ ترین رسانه‌های چاپی کشور، می‌گوید که  برای روشنگری و اطلاع رسانی کار می‌کند. اکنون خبرهای که او می‌نویسد تنها از طریق آنلاین منتشر می‌شوند.

علی  حقمل گفت: «کوشش کردیم که همچنان اطلاع رسانی کنیم. کار ما بیشتر متمرکز به کار آنلاین بوده و تلاش کردیم که آنچه مردم ازما توقع دارند، را انجام بدهیم.»

نشرات بی‌بی‌سی در چین ممنوع شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.02.2021
نشرات "بی‌بی‌سی" در چین ممنوع شد

آرمان ملی از رسانه‌های پرتیراژ دیگر چاپی است، اما پس از نزدیک به دو دهه فعالیت‌اش به گونه کامل متوقف شده است. سید شعیب پارسال، مسوول روزنامه آرمان ملی، می‌گوید که به علت چالش‌های اقتصادی توان ادامه فعالیت را ندارند.

آقای پارسال در این مورد اضافه کرد: «بیست و دو نفر کارمند داشتیم که همه بیکار استند. همه در کابل استند. ما منتظر عادی شدن حالات هستیم تا نشرات خود را دوباره شروع کنیم.»

گزارشات اتحادیه ملی ژورنالیستان نشان می‌دهند که تنها این دو رسانه نه، بلکه تمامی رسانه‌های چاپی پس از سقوط حکومت پیشین، فعالیت‌های شان متوقف شده است و اکنون تنها به گونه آنلاین فعالیت می‌کنند.

احمد شعیب فنا، رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان، گفت: «اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، با بحران اجتماعی روبرو می‌شویم.»

گفته می شود که پیش از سقوط حکومت پیشین، 150 رسانه چاپی در کشور فعالیت داشتند اما به‌شمول این رسانه‌های چاپي، برخی رسانه‌های شنیداری در چندین ولایت کشور فعالیت‌های خود را متوقف کرده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала