صحبت‌های محقق درباره وضعیت زندگی مردم هزاره تحت حاکمیت طالبان

© Sputnik / Zakarya Safariصحبت‌های محقق درباره وضعیت زندگی مردم هزاره تحت حاکمیت طالبان
صحبت‌های محقق درباره وضعیت زندگی مردم هزاره تحت حاکمیت طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.09.2021
عضو شوید
رهبر حزب وحدت مردم افغانستان می‌گوید که هرگز جنگ میان مردم هزاره و گروه تحریک طالبان وجود نداشته است.

محمد محقق در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک، درباره وضعیت زندگی مردم هزاره تحت حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گوید هیچ گونه خدمات برای جامعه هزاره درنظر گرفته نشده است.

به گفته او قوم هزاره در کشمکش‌های اخیر حکومت پیشین با طالبان دخیل نبودند و جاهایکه طالبان حمله می‌کردند مردم هزاره مجبور بودند که دفاع کنند.

محقق گفت: "جنگی که وجود داشت، فقط میان طالبان و ساختاری که امریکا جور کرده بود، وجود داشت. شاید در ساختان آن بسیار اندک هزاره‌ها وجود داشت و قبلاً در حکومت غنی هم که حضور داشتند، تصفیه شده بود. ما در ساختار دفاعی افغانستان در اواخر نبودیم، جنگ میان ما و طالبان نبود. در یگان مواردی که طالبان بالای مناطق هزاره نشین حمله می‌کردند، ما به ناچار از خود دفاع میکردیم. با آن هم از انتقام طالبان آسیبپذیر است، مثلاً در دایکندی فشار بالای این است که از مردم سلاح جمع کنند، یا اینکه در پاتو گزارشی است که 2700 خانه باید کوچ کنند، نیز در بعضی از مناطق شمال فشار است باوجود اینکه عفو عمومی ازطرف طالبان اعلام شده برخی از افراد از خانه‌هایشان فرار کرده اند و هنوز هم سرگردان اند."

این سیاستمدار افغانستان می‌گوید که هیچ گونه خدمات برای جامعه هزاره درنظر گرفته نشده است: در حکومت قبلی پیش از زمستان برای مردم هزاره تدابیر زمستانی گرفته می‌شد و گندم، آرد، برنج و خوراکی دیگر داده می‌شد. اما حالی که در آستانه زمستان قرار داریم، هیچ اقداماتی از سوی طالبان به مردم هزاره گرفته نشده است."

وی می‌گوید، ضمن اینکه به مردم کمک نمی‌شود، طالبان از مردم پول جمع می‌کنند و جامعه هزاره در یک فاجعه انسانی قرار دارد.

رهبر حزب وحدت در مورد مقاومت ملی مردم افغانستان علیه طالبان همچنان گفت که طالبان براساس گزارش رسانه‌ها مراکز ولسوالی را گرفته اند، اما در برخی نقاط جنگ نیز وجود دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала