مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با محمد محقق+ویدیو

© Sputnik / Zakarya Safariمصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با محمد محقق+ویدیو
مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با محمد محقق+ویدیو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.09.2021
عضو شوید
مشاور سیاسی رئیس جمهور فراری افغانستان گفت که روال حکومتداری طالبان که آنها ادعا می‌کنند تاهنوز به درست پیش نرفته.

محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک، در مورد وضعیت فعلی افغانستان گفت: "وضعیت نا مطلوبی است و به نظر من، در آنجا که تحریک طالبان تسلت پیدا کرده، روال حکومتداری که آنها ادعا می‌کنند تاهنوز به درست پیش نرفته و انتقام‌گیری، دشمنی و فشارها سر اقشار مختلف مردم سازمان یافته و حساب شده تر دوام دارد و ما وضعیت مطلوبی را درا فغانستان نمی‌بینیم."
آقای محقق کابینه طالبان را یک جانبه خواند و گفت: "برای از اینکه افغانستان دارای چند ملیت است و برای رهایی افغانستان علیه کشورهای بیگانه همه باهم جنگیده اند و در قانون اساسی همه اقوام به رسمیت شناخته شده و فلهذا اکنون حکومت یکجانبه تشکیل شده. ما امیدوار این بودیم که طبق گفته‌های که در جریان نشست‌های بین‌الاافغانی صورت گرفته بود، تا یک حکومتی ایجاد شود که نمایندگی از تمام اقوام بکند."

درعین حال، مشاور سیاسی رئیس جمهور فراری افغانستان درباره اینکه امیدی برای ایجاد یک حکومت همه شمول است نیز گفت: "طالبان تاهنوز کدام روی خوشی به این مسئله نشان نداده اند، در اواخر برای بعضی از اقوام وزارت داده شده، اما فکر میکنم که به تناسب حضورشان، مورد قناعت مردم نباشد. ولی ما طرفدار یک مشارکت معقول و عادلانه به حضور معنی دار همه جهت‌های مردم افغانستان هستیم."
ازسویی هم رهبر حزب وحدت ملی مردم افغانستان درباره وضعیت زندگی مردم هزاره تحت حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گوید که قوم هزاره در کشمکش‌های اخیر حکومت پیشین با طالبان دخیل نبودند و جاهایکه طالبان حمله می‌کردند مردم هزاره مجبور بودند که دفاع کنند.
محقق گفت: "جنگی که وجود داشت، فقط میان طالبان و ساختاری که امریکا جور کرده بود، وجود داشت. شاید در ساختان آن بسیار اندک هزاره‌ها وجود داشت و قبلاً در حکومت غنی هم که حضور داشتند، تصفیه شده بود. ما در ساختار دفاعی افغانستان در اواخر نبودیم، جنگ میان ما و طالبان نبود. در یگان مواردی که طالبان بالای مناطق هزاره نشین حمله می‌کردند، ما به ناچار از خود دفاع میکردیم. با آن هم از انتقام طالبان آسیبپذیر است، مثلاً در دایکندی فشار بالای این است که از مردم سلاح جمع کنند، یا اینکه در پاتو گزارشی است که 2700 خانه باید کوچ کنند، نیز در بعضی از مناطق شمال فشار است باوجود اینکه عفو عمومی ازطرف طالبان اعلام شده برخی از افراد از خانه‌هایشان فرار کرده اند و هنوز هم سرگردان اند."
این سیاستمدار افغانستان می‌گوید که هیچ گونه خدمات برای جامعه هزاره درنظر گرفته نشده است: در حکومت قبلی پیش از زمستان برای مردم هزاره تدابیر زمستانی گرفته می‌شد و گندم، آرد، برنج و خوراکی دیگر داده می‌شد. اما حالی که در آستانه زمستان قرار داریم، هیچ اقداماتی از سوی طالبان به مردم هزاره گرفته نشده است."
وی می‌گوید، ضمن اینکه به مردم کمک نمی‌شود، طالبان از مردم پول جمع می‌کنند و جامعه هزاره در یک فاجعه انسانی قرار دارد.
رهبر حزب وحدت در مورد مقاومت ملی مردم افغانستان علیه طالبان همچنان گفت که طالبان براساس گزارش رسانه‌ها مراکز ولسوالی را گرفته اند، اما در برخی نقاط جنگ نیز وجود دارد.
آقای محقق در پاسخ به اینکه آیا او از جبهه مقاومت ملی افغانستان حمایت می‌کند، گفت: "شنیدیم که برادرهایکه در مقاومت قرار دارند، ادعایشان این است که اکثریت مناطق را در دست داریم به مقاومت خود ادامه میدهیم، این بحثی است که مقاومت مشروع است یا نیست بخاطریکه از اینکه آنها برای یک هدف مشروع مقاومت خود را مطرح می‌کنند. بحث ما در قسمت از این است که یک حکومت فراگیر به‌وجود بیاید که تمام اقوام در آن حضور داشته باشد. ما امیداوریم که درهای جنگ بسته شود و طالبان ازخود انعطاف پذیری داشته باشند."
این سیاستمدار افغان می‌گوید که بحث ها در قطر نیز روی ایجاد حکومت همه شمول بود: اینکه غنی فرار کرد و حکومت را به آنها سپرد، این بحث به آنها مشروعیت نمی‌دهد، این مسئله بود که غنی در سه هفته اخیر حکومت خود بطور حساب شده با موافقه امریکا ویا بدون موافقه امریکا بدون درگیری به طالبان سپرد. تمام قول‌اردوها و تانک ها ازسوی غنی به طالبان واگذار شد و حتی کسانیکه علیه طالبان مقاومت میکردند ازسوی حکومت تهدید می‌شدند و گفته می‌شد که به سارنوالی معرفی می‌شوند." وی در ادامه گفت باید حکومتی باشد که تمام اقوام و مذاهب خود را در آن خوب احساس کند و اما حکومتی که به زور به وجود بیاید ممکن دوام نکند.
محقق می‌گوید که طالبان باید به این اصل متوجه شوند که کسانیکه در حکومت شان نیستند، برادر و وطندارهایشان هستند: به همان میزان که طالبان از حکومت غنی و امریکا متاثر بود، به همان اندازه ما متاثر بودیم و آسیب پذیر بودیم. من در دوران جهاد مهاجر نشده بودم، اما در دوران غنی مهاجر شدیم و همیشه در فکر این بودیم که غنی بالای خانه ما حمله میکند. ما هم از دوران غنی بسیار زیاد آسیب پذیر بودیم د دیگران نیز آسیب پذیر بودند. بناً اگر می‌خواهند که فاز جنگ داخلی بسته شود و دیگر میان افغان‌ها جنجال نشود، طالبان باید این سیاست را نشان بدهند و حضور همه اقوام را در ساختار نظام بپذیرند. این چیزیست که مردم افغانستان و جامعه جهانی نیز خواستار آن است."
رهبر حزب وحدت مردم افغانستان درباره موضع‌گیری کریم خلیلی درباره اینکه از جبهه مقاومت پشتیبانی خواهد کرد، گفت: "صحبت‌های آقای خلیلی را نشنیدم، اما سیاست ما این است که بدون جنگ این حکومت فراگیر از طریق مذاکره سیاسی بین سران سیاسی و احزاب طالبان بوجود بیاید. اما اگر به کدام توافقی نرسیم، ما بخواهیم یا نه، بطور طبیعی مقاومت‌های در سراسر افغانستان بوجود بیاید که شاید از کنترول ما هم خارج باشد بخاطریکه مردم منتظر ما هستند و از ما پرسان می‌کند که چی کردین. "
او می‌گوید حکومت هنگامی سقوط کرد که آنها برای گفتگوهای صلح به پاکستان سفر می‌کردند و غنی فرار کرد، طالبان وارد کابل شدند. افزود که با طالبان جنگ ندارند، اما موضوع حقوق مردم را می‌خواهند و مذاکرات میان افغانان را خاتمه یافته تلقی نمی‌کنند.به گفته محقق کشورهای منطقه از جمله پاکستان، تاجیکستان و ایران نیز خواهان ایجاد یک حکومت همه شمول هستند.
آقای محقق درمورد ایجاد ائتلاف شمال نیز افزود: "ائتلاف شمال ما تعبیر نمی‌کنیم، ائتلاف سران احزاب سیاسی و جریان های سیاسی که در افغانستان وجود داشتند به مفکوره‌ای تا که ارزش ها سرجای شان باقی بمانند و یک حکومت همه شمول ایجاد شود شکل خواهد گرفت."
او می‌گوید که ائتلاف سران احزاب سیاسی شکل می‌گیرد، این یک امر طبیعی است، دلیل شکل گیری ائتلاف برای حکومت همه جانبه است.
رهبر حزب وحدت مردم افغانستان می‌گوید که با طالبان در تماس است و این مواضع را با آنها نیز شریک کرده است و امیدواری است که طالبان بر سر یک حکومت همه شمول فکرکنند.
مشاور سیاسی رئیس جمهور فراری افغانستان نیز درباره تاثیر در تصمیم گیری طالبان می‌گوید که پاکستان موثرترین کشور منطقه بالای طالبان است و به همین خاطر برای طالبان برای رسمیت شناختن شان لابی گری می‌کنند.
آقای محقق گفت که آینده نشان خواهد داد تا طالبان در مبارزه با داعش و تولید مواد مخدر به قول خود وفا خواهند کرد یا نه.
در اخیر رهبر حزب وحدت مردم افغانستان درباره برگشت به کشور نیز گفت که تاهنوز تفاهمی با طالبان صورت نگرفته، درحالیکه طالبان به او بارها تماس گرفته اند تا او به کشورش برگردد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала