رحمان: تاجیکان ۴۶ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند

© Sputnik / Host Photo Agency/Evgeny Biyatovرحمان: تاجیکان که ۴۶ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند
رحمان: تاجیکان که ۴۶ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.09.2021
عضو شوید
رئیس جمهور تاجیکستان می گوید، که به کارهای داخلی افغانستان دخالت نمی کنیم، اما همه قشرها باید در حکومت این کشور سهیم باشند. 
افغانستان محور گفت و گوی تیلیفونی اردوغان و رحمان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2021
افغانستان محور گفت و گوی تیلیفونی اردوغان و رحمان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج نیوز، امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در نشست سازمان ملی یک بار دیگر تاکید کرد، که تشکیل حکومت در افغانستان بدون شمولیت همه اقوام نتایج فاجعه‌‌باری را به همراه خواهد داشت.

رحمان وضعیت افغانستان را فاجعه انسانی خوانده و از خاموشی جهان انتقاد کرد. وی افزود، که ما شاهد نقض حقوق بین‌المللی بشر در پنجشیر هستیم. مردم پنجشیر از دسترسی به غذا، خدمات اولیه و دارو محروم ساخته شده‌اند و حتی به سازمان ملل و کمیته صلیب سرخ اجازه ورود به پنجشیر داده نشده است.

امام علی رحمان گفتگو میان تمامی اقوام افغانستان را جهت ایجاد حکومت مشارکتی راه حل وضعیت موجود دانسته و تاکید کرد که از طریق انتخابات و همه‌پرسی باید جایگاه همه اقوام در قدرت مشخص ساخته شود.

امام‌علی رحمان همچنان افزود، که به کار‌های داخلی افغانستان دخالت نمی‌کنیم؛ اما همه قشر‌ها باید در حکومت سهیم باشند. تاجیکان افغانستان که ۴۶درصد جمعیت آن‌ کشور را تشکیل می‌دهند حق دارند تا از جای‌گاه شایسته‌ی برخوردار باشند.

یادآوری می کنیم، که در کابینه موقت گروه طالبان برای افغانستان، مشارکت دیگر اقوام به جز از قوم پشتون بسیار ناچیز است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала