طالبان: طلای باختر در جای امن است

© @https://twitter.comطالبان: طلای باختر در جای امن است
طالبان: طلای باختر در جای امن است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.09.2021
عضو شوید
مقام های وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت موقت طالبان می گویند، که گنجینه گرانبهای که طلای باختریان معروف است، همچنان در کابل است. 

گنجینه‌ باختر  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.09.2021
طالبان دستبرد به «گنجینه باختر» را رد کرد/گرانترین طلای جهان کجاست؟
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خامه پرس، مقام های وزارت اطلاعات و فرهنگ دولت موقت طالبان می گویند، که گنجینه باختر در جای امن و در دست آنها است. 

طالبان مکان این گنج را فاش نمی کنند. به گفته آنها، آنها در مکانی امن به خوبی محافظت می شوند. پیشتر در رسانه ها گزارش هایی مبنی بر صادرات طلای باختریان به خارج از کشور قبل از سقوط کابل در 15 اگوست منتشر شده بود.

طلای باختر یکی از گرانترین و بزرگترین گنج هایی است که توسط باستان شناسان کشف شده است. این گنج در سال 1978 در افغانستان در حین حفاری دفن های سلطنتی کوشانیان در قرن 1 قبل از میلاد پیدا شد. این حفاری ها توسط یک اکتشاف باستان شناسی شوروی و افغانستان به رهبری ویکتور ساریانیدی انجام شد. در مجموع ، حدود 20 هزار قطعه طلا پیدا شد و پس از آن اقلام طلای پیدا شده در موزه ملی افغانستان قرار داده شد.

در سال 1989، به دلیل بحران در کشور، به دستور دکتر نجیب الله، رئیس جمهور پیشین افغانستان ، اقلام طلا به طاق بانک مرکزی افغانستان منتقل شد.

طالبان که در سال 1996 کابل را تصرف کردند ، نتوانستند از محل نگهداری این گنج مطلع شوند. این گنج تنها در سال 2004 با حضور ویکتور ساریانیدی ، که صحت اقلام را تأیید کرد، افتتاح شد.

از دسامبر 2006 تا اپریل 2007 ، این مجموعه تحت عنوان "افغانستان ، گنجینه های کشف شده" در پاریس به نمایش گذاشته شد. سپس در ایتالیا ، هلند ، ایالات متحده ، کانادا ، بریتانیا ، سویدن، ناروی، استرالیا نمایش داده شد. این نمایش تقریباً 3 میلیون دالر به بودجه دولت افغانستان وارد کرد. در خود افغانستان، به دلایل امنیتی ، این مجموعه هرگز نمایش داده نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала