پس از پنجشیر نوبت به دایکندی رسید؛ طالبان افراد ملکی را به کوچ اجباری وادار می‌کند

© Photo / N Mپس از پنجشیر نوبت به دایکندی رسید؛ طالبان افراد ملکی را به کوچ اجباری وادار می‌کند
پس از پنجشیر نوبت به دایکندی رسید؛ طالبان افراد ملکی را به کوچ اجباری وادار می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.09.2021
عضو شوید
رفتار افراد طالبان در ولایت دایکندی مورد قبول باشندگان این ولایت نیست.

محمد محقق، مشاور رئیس جمهور فراری افغانستان و رهبر حزب وحدت اسلامی این کشور در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان تاکید کرد که قوم هزاره در کشمکش‌های اخیر حکومت پیشین با طالبان دخیل نبودند و جاهایکه طالبان حمله می‌کردند مردم هزاره مجبور بودند که دفاع کنند.

آقای محقق شب گذشته نیز در صفحه فیس‌بوک از کوچ اجباری مردم هزاره افغانستان در دایکندی توسط گروه طالبان انتقاد کرد.

او نوشته است: "اينجا نه انسانيت و نه  مسلمانى و نه وطندارى هيجكدام ارزش ندارد و طرف مقابل فقط منطق  زور را ميفهمند ومن مراتب اعتراض خود را درباره كوچانيدن اجبارى مردم سه ولسوالى، 1- لوره شيو قريه جات ؛ زين ،  كندير ، ناله ، تگابدار و شاغولجه ولسوالى پاتو، 2 قريجات صوف ، كاريز ، لختوغى و سليمان آباد ولسوالى كجران، 3 قريه جات غمقول ولسوالى خدير، هم به مقامات طالبان  و هم به سازمان ملل متحد و ساير مجامع ذيربط بين المللى و هم به كشورهاى همسايه اى كه با طالبان مناسبات نزديك دارند رسانيدم و گفتم كه جلو فاجعه را بگيرند كه از يكسو با كوچ اجبارى مردم اين سه ولسوالى در آستانه زمستان فاجعه انسانى حتمى است واز جانب ديگر اگر مردم ناچار به دفاع شوند حوادث فاجعه بار تر خواهد شد و آن گاه كار براى هيج كسى آسان نخواهد بود و چاره اى نيست جز اينكه يك تصميم دشوار بگيرند ".

سید محمد داوود ناصري، نماینده پیشین مردم دایکندی در مجلس به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می گوید که در ولسوالی گیزاب دایکندی پیش از 80 تا 85 فامیل به کوچ اجباری وادار کرده اند.

او افزود:

"می گویند که زمین دعوای حقوقی دارد، اگر مشکل دارد زمین، پس دعوای حقوقی از خود اصول دارد، 7 تا 8 رنجر را از ولسوالی رفته است و مردم قریه را کوچ داده اند. همچنان شش رنجر دیگر در منطقه تکابدار، مردم را به کوچ اجباری وادار کرده اند".

این نماینده پیشین مجلس تاکید دارد که دعوا از طرف شخصی به نام ظاهر خان صورت گرفته است، و هر قوم می تواند دعوا داشته باشد ولی طبق قانون و یک اصول شرعی.

آقای ناصری در خصوص رفتار جنگجویان طالبان با مردم دایکندی تاکید کرد:

"رفتار قوماندان و ولسوال صاحب های این گروه و هر کس دیگر در امارت اسلامی ایفای وظیفه می کند، ناخوشایند است. بخاطر مردم را به بهانه مختلف مورد شکنجه قرار می دهند بخصوص مردم ولسوالی های پاتو، کجران و ناوه میش".

رحیم علي یار، نماینده پیشین مردم بامیان در مجلس در خصوص رفتار گروه طالبان به اسپوتنیک افغانستان می گوید که رفتار این گروه با دوره پیشین حکومت شان متفاوت است، این بار که حکومت را گرفتند مزاحمت نکرده اند و همچنان مردم کشته نشده است.

احمد شاهین، آگاه سیاسی افغانستان در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان تاکید کرد که این مورد نیاز است تا یک هیات یک گزارش تهیه کند.

او کفت:

"این مسئله حقوقی است و باید در همین چارچوب حل شود. اما از مسئله آنچه که من بیشتر احساس می‌کنم به نوعی بهره برداری صورت می‌گیرد. برای چانه زنی و حضور بعضی از شخصیت ها".

این آگاه امور سیاسی افغانستان در رفتار طالبان  تاکید دارد که تاکنون عمر زیادی از حکومتداری شان نگذشته است، مشکل این‌جا وجود دارد که تاکنون این ها پالیسی خود را به صورت تضمین شده اعلام نکرده اند.

او افزو:

"از همین لحاظ نمی‌شود. که برخورد یک مقام طالبان را که کاری انجام می‌دهد به عنوان پالیسی عمومی این گروه گفت".

مهدی راسخ، نماینده پیشین غزنی در مجلس در صفحه فیس‌بوک اش در واکنش به این رویداد نگاشته است که کوچ دادن اجباری مردم دایکندی یک بخش از برنامه‌های استراتیژیک حکومت تک قومی و تمامیت خواه است که اجرا میشود، از سوی دیگر، در روزهای گذشته، افراد مسلح تحت نام کوچی و طالب در قریه های بهسود و کجاب دست به آزار و اذیت مردم زده و چندین تن از مردم محل را به جرم جنگ با کوچی‌ها با خود برده اند.

او تاکید دارد: "این خطر در بهار سال آینده بیشتر قابل پیش بینی است که با آمدن کوچی ها در هزاره جات، تمام زندگی مردم را به غارت برده و هم تحت نام تصفیه حساب سالهای گذشته‌ی جنگ ده نشین و کوچی‌ها، مردم را آزار و اذیت، باج گیری و سرکوب نموده و دست به کشتار مردم بی گناه بزنند".

ولایت دایکندی در مرکز افغانستان از ولایت‌های امن این کشور بشمار می‌رود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала