طالبان زیارتگاه سخی در کابل را بستند

© Sputnik / JAKحمله به مراسم بزرگداشت نوروز – زیارت سخی، کابل
حمله به مراسم بزرگداشت نوروز – زیارت سخی، کابل   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.09.2021
عضو شوید
 طالبان دروازه های زیارت سخی واقع کارته سخی کابل را به بهانه اینکه زیارت نمودن شرک است بستند و مانع زائرین این زیارتگاه شدند.

به گزارش اسپوتنیک، طالبان دروازه های زیارت سخی واقع در کارته سخی کابل را امروز به بهانه اینکه زیارت نمودن شرک است بستند و مانع ورود زائرین به این زیارتگاه گردیدند .

زیارتگاه سخی واقع در جمالمینه کارته سخی کابل پایتخت افغانستان از دیر زمان زیارتگاه عام و خاص است و پیشینه تاریخی آن بر میگردد به دوران حاکمیت احمد شاه ابدالی، زمانیکه احمد شاه ابدالی خرقه مبارک پیامبر گرامی اسلام را ازفیض آباد بدخشان به قندهار انتقال می داد.

تجلیل از نوروز با مراسم جهنده بالایی در زیارت سخی کابل برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.03.2017
تجلیل از نوروز با مراسم جهنده بالایی در زیارت سخی کابل برگزار شد

خرقه مبارک به مدت (9) ماه در همین مکان که فعلآ زیارتگاه سخی است به منظور زیارت زائرین گذاشته شد که بعد از انتقال به قندهار گنبدی اولی آن ساخته شده و به زیارتگاه سخی شاه مردان مسمی گردیده زیارتگاه عام و خاص قرار گرفت که همه ساله در اول ماه حمل با بر افراشتن پرچم جشن نوروز در این مکان با شآن و شوکت و مراسم خاص دولتی تجلیل میگردید.

گنبد دومی آن در سال 1919 میلادی بعد از استرداد استقلال افغانستان به پاس شکرانه استقلال توسط مادر امان خان احداث گردید.

نکته قابل ذکر این است که زیارت سخی منحصر به اهل تشیع نیست بلکه سالانه صدها هزار اهل سنت هم از گوشه و کنار افغانستان به زیارت این محل میانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала