افزایش چشم‌گیر صادرات از حوزه غرب افغانستان

© AFP 2023 / Shah Marai افزایش چشم‌گیر صادرات از حوزه غرب افغانستان
افزایش چشم‌گیر صادرات از حوزه غرب افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.09.2021
عضو شوید
مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، از افزایش چشم‌گیر صادرات محصولات افغانستان نسبت به سال گذشته، خبر می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه هشت محمد‌یونس قاضی‌زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، به روزنامه ۸صبح می‌گوید که در سه ماه گذشته وضعیت صادرات محصولات تجارتی قناعت‌بخش بوده است و روند صادرات بیش‌تر اقلام داخلی به سایر کشورهای ادامه دارد. او از منجمد شدن سرمایه تاجران در بانک‌ها نگران است و پافشاری دارد که کابینه طالبان باید برای باز شدن حساب‌های تاجران تلاش کند تا روند داد‌و‌ستد با مشکل روبه‌رو نشود. هم‌چنان محمدیونس قاضی‌زاده خواهان برگشت پول صادرات از طریق سیستم منظم بانکی به کشور است. او می‌گوید که باید برای محصولات رنگارنگ صادراتی کشور، شامل فرآورده‌های زراعتی، پزشکی، حیوانی و صنایع دستی در بازارهای جهانی بازاریابی شود.

از سوی دیگر محمدرفیع رحمانی، آمر اجرایی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، به روزنامه ۸صبح می‌گوید که در ربع اول سال جاری ۱۳ ‌هزار و ۴۷۱ تُن اقلام صادراتی کشور که شامل فرآوردهای‌های زراعتی، حیوانی، میوه‌های تازه و خشک و صنایع دستی بوده، به خارج از کشور صادر شده است. او ارزش مجموع صادرات سال جاری را بیش‌تر از ١۶ میلیون دالر امریکایی گفته که این محصولات از طریق مرزهای زمینی حوزه غرب صادر شده است.

هرات - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.07.2021
بودجه یک ملیارد افغانی برای اداره زراعت هرات

براساس اطلاعات اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، روند صادرات در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش ۳۵ درصدی محصولات صادراتی به خارج از کشور را نشان می‌دهد. در ربع اول سال ۱۳۹۹ خورشیدی، محصولات صادراتی کشور از حوزه غرب ۱۰ هزار و ۲۲۱ تُن به ارزش بیش‌تر از ده میلیون دالر بود، اما میزان صادرات در سال جاری به ۱۳ ‌هزار و ۴۷۱ تُن با ارزش ١۶ میلیون دالر امریکایی می‌رسد که افزایش چشم‌گیر صادرات از حوزه غرب کشور را نشان می‌دهد.

آقای رحمانی اضافه کرده است که در مقایسه با ربع اول سال ١٣٩٩ خورشیدی، در سال جاری سه ‌هزار و ۵۲۰ تُن افزایش صادرات به خارج وجود داشته که ۳۵٫۲ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. بیش‌تر محصولات صادراتی کشور به شمول محصولات پزشکی، میوه‌‌های خُشک، فرآورده‌های زراعتی و حیوانی، گیاهان دارویی، صنایع دستی و صنعتی از طریق مرزهای زمینی به کشورهای منطقه و جهان صادر می‌شود.

در کنار این، مسوولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات از عادی شدن داد‌و‌ستد در حوزه غرب کشور خبر می‌دهند و تنها نگرانی آنان منجمد شدن سرمایه‌های بازرگانان است که از سوی کابینه طالبان به منظور بررسی اجرایی شده است. محمدیونس قاضی‌زاده، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، از طالبان خواهان آزاد‌سازی حساب‌های پولی تاجران است. او تأکید می‌کند که اگر حساب‌های پولی تاجران هم‌چنان مسدود و سرمایه‌های آنان منجمد باشد، روند داد‌و‌ستد با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.

براساس اطلاعات، هم اکنون روند واردات و صادرات کالاهای تجارتی از دو بندر اسلام‌قلعه و تورغندی در هرات، به حالت عادی برگشته و پس از سفر سرپرست وزارت مالیه طالبان به این ولایت، سیستم‌های گمرکی به حالت گذشته فعال شده‌ است. برخی از سرمایه‌گذاران در غرب کشور، از مسدود بودن سرمایه‌های خود در بانک‌ها نگران هستند و از طالبان خواهان رسیده‌گی به این موضوع‌اند. آنان تأکید می‌کنند تا زمانی که سرمایه‌های آنان منجمد باشد، هیچ تلاشی برای رونق بازار شکسته و ریخته کنونی نمی‌توانند.

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌افزایند که برای حل مشکلات تاجران، کابینه طالبان سرمایه‌گذاران را در اولویت قرار دهند و هم‌زمان با بررسی‌ حساب‌ها، در تلاش آزاد‌سازی سرمایه‌های تاجران باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала