چاویش اوغلو: کشورهای ترک‌زبان بیش‌تر از دیگران از تحولات افغانستان متأثر شده‌اند

© REUTERS / Henry Romeroچاویش اوغلو: کشورهای ترک‌زبان بیش‌تر از دیگران از تحولات افغانستان متأثر شده‌اند
چاویش اوغلو: کشورهای ترک‌زبان بیش‌تر از دیگران از تحولات افغانستان متأثر شده‌اند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2021
عضو شوید
اولین نشست فوق‌العاده وزیران خارجه شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان در مورد افغانستان برگزار شد. در این نشست، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که تحولات در افغانستان تأثیرگذاری جهانی دارد و کشورهای ترک‌زبان بیش‌تر از این روند متأثر شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اولین نشست فوق‌العاده وزیران خارجه شورای همکاری کشورهای ترک‌زبان در مورد افغانستان برگزار شد.

شورای ترک متشکل از کشورهای ترکیه، اوزبیکستان، آذربایجان، قزاقستان و قرغیزستان است. مجارستان عضو ناظر این سازمان بین‌المللی است.

اردوغان: ترکیه دوست دارد نیروهای امریکایی از سوریه و عراق به مانند افغانستان بیرون شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.09.2021
ترکیه میخواهد نیروهای امریکایی از سوریه و عراق به مانند افغانستان بیرون شوند

وزیر امور خارجه ترکیه، در نشست «شواری ترک» در استانبول گفته است که تحولات در افغانستان کشورهای ترک‌زبان را به‌عنوان همسایه‌های این کشور تحت تأثیر قرار داده است.

چاووش اوغلو با اشاره به جمعیت ترک‌تبار افغانستان گفته است که به همین دلیل تحولات در افغانستان مورد توجه ترکیه قرار گرفته است.

چاووش اوغلو گفته است: «روابط ویژه‌ای با افغانستان داریم، به همین دلیل باید بیانیه نهایی شورای ترک حاوی پیامی مهم برای جهانیان باشد.»

در نشست شورای ترک در ترکیه نحوه حمایت از رشد، برقراری ثبات و ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و نیز جلوگیری از موج مهاجرت و ریشه‌یابی گروه‌های تروریستی در این کشور بررسی شده است.

 این در حالی است که رجب‌ طیب اردوغان نیز در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس در مورد تحولات اخیر در افغانستان گفته است که حکومت اعلام شده طالبان فراگیر نیست و این روی روابط ترکیه با طالبان تأثیر می‌گذارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала