نگرانی دانش آموزان از ادامه بسته ماندن دروازه مکاتب به روی دختران

© @https://twitter.comنگرانی دانش آموزان از ادامه بسته ماندن دروازه مکاتب به روی دختران
نگرانی دانش آموزان از ادامه بسته ماندن دروازه مکاتب به روی دختران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2021
عضو شوید
از سوی هم شماری از آموزگاران نگران استند که طرح رفتن دختران دانش آموز به مکتب مانند طرحی دوره اول طالبان یعنی بیست سال پیش، سال‌ها به درازا نکشد.

پرسش دانش‌آموزان دختر؛ می‌توانیم به مکتب برویم؟ این پرسش توأم با نگرانی و ناامیدی در ذهن میلیون‌ها دانش‌آموز دختر وجود دارد که کابینه سرپرست چی زمانی روند آموزش دختران بالاتر از صنف شش را آغاز می‌کند و چگونه؟

وزارت اطلاعات و فرهنگ در پاسخ به این پرسش می‌گوید که تاکنون در باره چگونه‌گی رفتن دختران به مکتب، تصمیم نهایی گرفته نشده است اما به زودی طرح رفتن دختران به مکتب‌ها نهایی خواهد شد.

بینظیر حقجو که دانش‌آموز صنف یازدهم است، نمونه‌یی از میلیون‌ها دختری است که پس از سقوط حکومت پیشین به مکتب نرفته است. او امیدوار است که حکومت کنونی اجازه خواهد داد تا دختران بالاتر از صنف ششم دوباره به آموزش‌های شان بپردازند.

محکمه بین المللی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2021
بالاخره جنایات جنگی افغانستان تحقیق می گردد

بینظیر حقجو دراین باره گفت: "از زمانی که حکومت قبلی سقوط کرد و طالبان آمدند، هیچ از خانه بیرون نشدیم. زحمت‌های که برای یادگیری کشیدیم، همه‌اش به آب یکسان شدند. درحالی که در هر شرایطی با پذیرفتن مشکلات اقتصادی و امنیتی به مکتب رفتیم".

سمیرا یک دانش آموز دیگر به طلوع‌نیوز گفت: "تصمیم دارم درس بخوانم و قاضی شوم اما وقتی طالبان مکتب‌ام را باز نکنند، چگونه قاضی شوم".

از سوی هم شماری از آموزگاران نگران استند که طرح رفتن دختران دانش آموز به مکتب مانند طرحی دوره اول طالبان یعنی بیست سال پیش، سال‌ها به درازا نکشد.

شمسیه، آموزگار در یکی از مکتب‌ها گفت: "در واقع آنان نمی‌خواهند که زنان درس بخوانند و با سواد شوند. آنان فقط می‌خواهند که افغانستان بیست سال به عقب برگردد".

سهیلا سادات فعال حقوق زن گفته است: "در حقیقت که آن مفکوره تغییر نکرده است. چگونه به وعده‌های شان باور کنیم. به عنوان یک زن، به هیچ وعده آنها باور ندارم. بیست پیش نیز وعده کرده بودند که حق یادگیری برای دختران و زنان می‌دهیم اما ندادند".

ملل متحد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2021
افغانستان از صحبت در ملل متحد امتناع ورزید

اما حکومت کنونی می‌گوید که آنان یکجا با عالمان دین روی طرحی کار می‌کنند که بر بنیاد آن، دختران بالاتر از صنف ششم نیز می‌توانند به آموزش‌های شان در مکتب‌ها ادامه بدهند اما تاکنون زمان دقیق ساختن و عملی شدن این طرح روشن نیست. 

ذبیح الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت: "زیاد وقتگیر نیست که این طرح را بسازیم. بیست سال قبل تا اکنون فرق دارد. آن زمان مشکلات اقتصادی داشتیم، کشور ویران بود و نیاز به بازسازی داشت و حالا این طرح خیلی زود نهایی خواهد شد".

این نگرانی ها در حالی ابراز می‌شوند که سال گذشته روند آموزش و پرورش برای چندین ماه به علت شیوع ویروس کرونا در کشور متوقف شده بود اما امسال از زمان سقوط حکومت پیشین تاکنون روند آموزشی دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم نیز متوقف است.
هم‌رسانی کنید

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала