واکنش رهبری طالبان به تراشیدن ریش

© AFP 2023 / Hoang Dinh Namسلمانی در روی جاده
سلمانی در روی جاده - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2021
عضو شوید
طالبان: نامه‌های پخش شده درباره منع تراشیدن ریش موقف رسمی ما نیست

به گزارش اسپوتنیک، طلوع نیوز خبر داده است که پیش از این، نامه‌های در ولایت‌های کاپیسا، هلمند و تخار پخش شد که در آن، تراشیدن ریش و بودن تیلفون همراه کمره‌دار نزد زنان ممنوع اعلام شده بود.

کمسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ در واکنش به پخش نامه‌ها در باره تراشیدن ریش و ممنوعیت رفتن با تیلفون کمره‌دار نزد زنان، می‌گوید که این نامه‌ها دیدگاه‌های رسمی حکومت کنونی نیستند.

مردم محل در کاپیسا می‌گویند که کمیسیون دعوت و ارشاد ولسوالی نجراب روز دوشنبه با پخش یک نامه اعلام کرده که جوانان مو‌ و ریش خود را به مودل‌های انگلیسی، امریکایی و فرانسوی اصلاح نکنند و تراشیدن ریش گناه کبیره است.

Талибы запрещают брить бороду - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2021
منع تراشیدن ریش در ولایت هلمند توسط طالبان

عالم که در یکی از آرایشگاه‌های مردانه در ولسوالی نجراب ولایت کاپیسا کار می‌کند، در این باره چنین گفت: «برما گفته که ریش خود را تراش مثل مدل انگریزی و امریکایی جور نکنید و اگر کسی می‌کند، با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.»

در یک نامه شانزده ماده‌یی افزون بر ممنوع اعلام شدن تیلفون کمره دار نزد زنان، محدویدت‌های در باره مصارف عروسی نیز وضع شده اند.
 
سعدالله صالحی، خبرنگار محلی در ولسوالی نجراب، در باره این نامه گفت: «منع فیرهای شادیانه و مصارف گزاف عروسی با استقبال مردم نجراب روبه‌رو شده است.»

کمیسیون ارشاد و دعوت ولایت هلمند همچنان در یک نامه به سلمانی‌ها دستور داده است که از تراشیدن ریش خودداری کنند و هشدار داده است که با متخلفین برخورد جدی خواهد شد.

اردوغان دلیل عدم کمک به طالبان را توضیح داد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.09.2021
اردوغان دلیل عدم کمک به طالبان را توضیح داد

پیش از این نیز در باره تراشیدن ریش به کارمندان شهرداری تخار هشدار مشابه داده شده بود. اما یک عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ نامه‌های پخش شده را بی اعتبار دانسته و می‌گوید که این نامه‌ها دیدگاه رسمی حکومت کنونی نیستند.

انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ، گفت: «وزارت دعوت، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر رسمن اعلام داشته است که چنین اعلامیه‌یی از سوی آن‌ها پخش نشده و چیزی که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، از آدرس رسمی امارت اسلامی افغانستان نیست.»

سید اسحاق گیلانی رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان گفت: «این به امارت اسلامی ضرر می‌رساند. دنیا را بیشتر عصبی می‌کند و شناخت امارت را ناممکن می‌سازد.»

پس از سقوط حکومت پیشین محدودیت‌ها در باره کار و تحصیل زنان نیز وضع شده بود؛ اما حکومت کنونی می‌گوید که با گذشت زمان شرایط آموزش و کار برای زنان نیز فراهم خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала