ژنرال آمریکایی: القاعده هنوز در افغانستان است و قصد حمله به آمریکا را دارد

© AP Photo / Lauren Victoria Burkeمارک میلی فرمانده ستاد کل ارتش امریکا
مارک میلی فرمانده ستاد کل ارتش امریکا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.09.2021
عضو شوید
رئيس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید گروه تروریستی القاعده هنوز هم در افغانستان موجود است و این گروه احتمال دارد از آنجا در حال برنامه ریزی برای حمله به ایالات متحده باشد.

به گزارش اسپوتنیک، ژنرال مارک میلی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمریکا  گفت که القاعده "* هنوز در افغانستان است و هدف آن حمله به ایالات متحده است".

میلی در جلسه استماع سنا گفت: "اگر آنها بتوانند قابلیت های جنگی خودرا بازیابی کنند، تمایل به حمله خواهند داشت. من فکر می کنم القاعده * هنوز خواستار جنگ با ایالات متحده است."

  سخنگوی دفتر سیاسی طالبان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.09.2021
طالبان پناه دادن به رهبر القاعده در افغانستان را تکذیب کردند

وی افزود: طالبان بر اساس توافقنامه دوحه به حمله نکردن به نیرو‌های ما متعهد ماند، اما به هیچ یک از شرط‌های دیگر به صورت کامل احترام نگذاشت. بسیاری از نیروهای مان را از دست دادم. آمریکا همچنان طالبان را یک سازمان تروریستی می‌داند و روابط این جنبش با القاعده ادامه دارد.

مارک میلی گفت: بزرگترین اشتباه ما آن بود به جای آنکه ارتش افغانستان را بسازیم به تأمین تکنیک‌های جنگی اتکا کردیم.

گفتنی است پیش ازاین «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان از عدم حضور اعضای گروهک تروریستی القاعده در خاک افغانستان خبر داد.

مجاهد در این باره گفت: «نگرانی ها بابت حضور القاعده در افغانستان رو به افزایش است.[اما] این اظهارنظرها ماهیت تبلیغاتی دارد. ما در افغانستان کسی را ندیدیم که عضو القاعده باشد. امارت اسلامی [دولت طالبان] در این باره به ایالات متحده تعهد داده است. طبق این تعهدات، ما به هیچکس اجازه نخواهیم داد که از خاک افغانستان برای تهدید علیه دیگران استفاده کند».

این در حالی است که اواسط ماه سپتامبر، نهادهای اطلاعاتی آمریکا هشدار دادند که القاعده ممکن است زودتر از آنچه که انتظار می‌رود- ظرف دو سال-، از خاک افغانستان برای طرح‌ریزی حملاتی به آمریکا استفاده کند؛ چرا که خروج نیروهای آمریکا از خاک افغانستان این دوره زمانی را کوتاه‌تر کرده است.

اما در مقابل، گروه طالبان نیز وعده داد که پیوندهای خود با القاعده را قطع کرده و از تبدیل شدن افغانستان به بهشتی امن برای گروهک‌های تروریستی جلوگیری کند.

لازم به ذکر است که افغانستان پیش از این برای گروهک القاعده و سرکرده آن، اسامه بن لادن، پایگاهی امن جهت طرح‌ریزی و هدایت حمله‌های یازدهم سپتامبر فراهم کرده بود که همین امر، یکی از دلایل مورد استناد مقامات وقت آمریکا برای کسب مجوز تهاجم نظامی به افغانستان از کنگره و آغاز کردن جنگی خونین و بی ثمر بود که 20 سال ادامه یافت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала