امراض روانی؛ فاجعه ای که افغانستان را خاموشانه تهدید می کند

© Sputnik / Tariq Azimفاجعه اخیر در ولایت لوگر
فاجعه اخیر در ولایت لوگر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2021
عضو شوید
بیماری روانی، به طیف گسترده ای از ناراحتی های روانی گفته می شود که بر توانایی  فکر کردن، احساس کردن و رفتار تاثیر می گذارد  و فرد مبتلا، نمی تواند امور روزمره اش را به خوبی انجام دهد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "پژواک افغانستان" آگاهان صحت روانی، از افزایش مشکلات روانی در بین مردم نگرانی کرده، می گویند که اگر جلو عواملی که باعث ایجاد مشکلات روانی نزد شخص می شوند گرفته نشود، آمار مبتلایان به آن، دو برابر شده و عواقب ناگواری را در پی خواهد داشت.
بیماری روانی، به طیف گسترده ای از ناراحتی های روانی گفته می شود که بر توانایی  فکر کردن، احساس کردن و رفتار تاثیر می گذارد  و فرد مبتلا، نمی تواند امور روزمره اش را به خوبی انجام دهد.

خطر افزایش بیماری روانی در پس زمینه ای ویروس کرونا  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2020
خطر افزایش بیماری روانی در پس زمینه ای ویروس کرونا

رفتار نامناسب، کناره گیری از دیگران، پرخاشگری، هذیان یا باورهای غلط، ناتوانی در تمرکز،  غمگینی و دلتنگی، فقدان علاقه یا از چیزی لذت نبردن، رفتار بزرگ منشانه، تحریک پذیری، نگرانی و بیقراری، تغییر سریع وزن، تفکرات هراس انگیز، ترس بیش از حد یا نگرانی یا احساس شدید گناه، تغییرات زیاد در عادت های غذا خوردن، جدایی از واقعیت (تصورات) توهم داشتن، خستگی مفرط، ناتوانی در مقابله با مشکلات روزانه و تشویش، خشم بیش از حد خصومت یا خشونت و افکار خودکشی، از علایم مشکلات روانی می باشند.

براساس معلوماتی که وزارت صحت عامه قبلاً ارایه کرده بود، 46 درصد از جمعیت 35 میلیونی کشور، از سلامت روان برخوردار نیستند.

به گفته متخصصان صحت روانی، تغییر نظام سیاسی و مشکلاتی که در عرصه های مختلف پس از آن به میان آمده، باعث ایجاد دردسرهای روانی نزد مردم شده است و این مشکلات را افزایش داده اند.»

به گفته این متخصصان از دست دادن کار و وظیفه، عدم دریافت معاش و غیره، از عواملی اند که می تواند بالای روح و روان مردم تاثیر بد بگذارد و مشکلات روانی را افزایش بدهد.

 زنان متضررترین قشر در هر زمان؛ خطر افزایش امراض روانی در نزد زنان و دختران بیشتر شده است. معطل قرار دادن آغاز کار، کارمندان زن، آغاز نشدن دروس پوهنتون ها و مکاتب دخترانه دورۀ لیسه و متوسطه را توجیه ناپذیرمی دانند.

این درحالی است که ذبیح الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، بارها تاکید کرده است که تمام حقوق شرعی زنان، برای شان داده می شود.

وی گفته است که زنان حق تعلیم، تحصیل و کار در عرصه های مختلف را خواهند داشت و حتی می توانند که تجارت کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала