کاخ‌سفید: باقی ماندن در افغانستان به نفع مردم آمریکا نبود

© AFP 2023 / Paul J. Richardsکاخ‌سفید: باقی ماندن در افغانستان به نفع مردم آمریکا نبود
کاخ‌سفید: باقی ماندن در افغانستان به نفع مردم آمریکا نبود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.09.2021
عضو شوید
سخنگوی کاخ سفید در مورد اظهارات مقام های ارشد نظامی آمریکا مبنی بر شکست استراتژیک این کشور در افغانستان، پاسخ داد.

به گزارش اسپوتنیک، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری گفت جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا باقی ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان را در راستای منافع مردم آمریکا نمی‌دانست».

وی در ادامه افزود، جوبایدن رییس جمهور آمریکا در مورد خروج کامل نظامی از افغانستان با نظریات متفاوت مقام‌های نظامی آمریکا مواجه بود و یک نظر واحد در مورد ادامه حضور نظامی در افغانستان وجود نداشت.

به گفته او، رییس جمهور از مشاوران خود خواستار اظهارات صریح شده بود.

اعتراف رئیس پنتاگون به رویکرد اشتباه امریکا در جنگ ۲۰ ساله افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.09.2021
اعتراف رئیس پنتاگون به رویکرد اشتباه امریکا در جنگ ۲۰ ساله افغانستان

ساکی افزود: "رییس جمهور واضح ساخت که مشوره‌‎های متفاوت وجود داشت. او مشوره های خصوصی افراد را بیان نکرد و فکر می کنم مردم آمریکا نیز همچو انتظاری ندارند. او خواهان صراحت و صداقت شد. اما در نهایت رییس جمهور باید تصمیم نهایی را که به نفع ایالات متحده باشد، بگیرد. اگر مشوره‌های ضد و نقیض داده شده باشد، بر اساس ضرورت، مشوره‌های برخی افراد قبول نخواهند شد."

این در حالی است که لوید آستین وزیر دفاع، مارک میلی رییس ستاد ارتش و مکنزی رییس فرماندهای مرکزی ارتش آمریکا در نشست کمیته خدمات نظامی سنای ایالات متحده پذیرفتند که این کشور در افغانستان شکست استراتیژیک خورده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت که فروپاشی قوای مسلح افغانستان برای واشنگتن غافلگیر کننده بود و امضای توافقنامه دوحه یکی از عواملی بود که به گفتۀ وی سبب تضعیف روحیۀ نظامیان افغان شد. او پذیرفت که در جنگ افغانستان محاسبات نادرستی نیز صورت گرفته بود.

مارک میلی رییس ستاد ارتش آمریکا نیز گفت که جنگ 20 سالۀ آمریکا در افغانستان ناکامی استراتیژیک بود.

آقای میلی گفت که به نظر شخصی او باید کم از کم 2500 نظامی آمریکایی در افغانستان باقی می‌ماندند و از فروپاشی حکومت افغانستان و مسلط شدن طالبان بر آن کشور جلوگیری می‌شد.

گفتنی است که نشست کمیته خدمات نظامی آمریکا برای روز چهارشنبه نیز ادامه دارد و در اخیر سناتوران نتیجه گیری خواهند کرد.

سناتوران بر این باورند که رییس جمهور بایدن به مشورت های مقام‌های نظامی گوش نداده و به همین دلیل در افغانستان فاجعه رخ داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала