توافقنامه دوحه باعث سقوط دولت و فروپاشی قوای مسلح افغانستان شد

© Photo / David B. Gleasonپنتاگون
پنتاگون - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.09.2021
عضو شوید
مقامات پنتاگون می‌گویند که در کنار تاثیر مخرب روانی توافقنامه دوحه، کاهش سربازان امریکایی میخ دیگری بود که بر تابوت تلاش‌های 20 ساله در افغانستان کوبیده شد

به گزارش اسپوتینک، طلوع خبر داده است که مقامات پنتاگون اظهار داشتند که رهبری وزارت دفاع امریکا در دومین نشست استجوابیه در کمیته نیروهای مسلح مجلس نماینده‌گان امریکا به سوال‌های سناتوران پاسخ داده گفتند که توافقنامه دوحه یکی از عوامل اصلی سقوط حکومت و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان می باشد.

امریکا شکست در جنگ افغانستان را پذیرفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.09.2021
امریکا شکست در جنگ افغانستان را پذیرفت

کنت مک‌کنزی، ستیردرستیز قوای مرکزی امریکا، گفت امضای توافقنامه دوحه تاثیر مخرب بر اردو و حکومت افغانستان داشت و افزود که ریشه فروپاشی حکومت و اردوی افغانستان به توافقنامه دوحه برمیگردد.

مک‌کنزی گفت: «امضای توافقنامه دوحه تاثیر مخربی بر دولت و قوای مسلح افغانستان داشت و بیش از هر چیزی تاثیر روانی آن بیشتر بود. ما تاریخ مشخص را برای خروج نهایی تعیین کردیم و آن‌ها دریافتند که چی وقت تمام کمک‌ها خاتمه می‌یابند.»

مک‌کنزی همچنان افزود که وی از مدتی بدین‌سو باور داشت که اگر شمار مشاورین نظامی امریکا در افغانستان از 2500 تن کمتر شود، دولت و قوای مسلح افغانستان سقوط خواهد کرد. به گفته مک‌کنزی، در کنار تاثیر روانی توافقنامه دوحه، کاهش نیروهای امریکایی به دستور جوبایدن «میخ دیگری بود که بر تابوت» تلاش‌های بیست ساله جنگ افغانستان کوبیده شد.

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا نیز گفت که توافق دوحه محدودیت‌های را بر نیروهای امریکایی در افغانستان وضع کرد. به گفته او، در این توافقنامه گفته شده است که قوای امریکایی به حملات هوایی شان را پایان بدهند که ختم این حملات باعث تضعیف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان شد.

مارک میلی، استردرستیز قوا مشترک امریکا نیز گفت که جنگ بیست ساله در افغانستان یک شکست استراتیژیکی بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала