علت سقوط حکومت و ارتش افغانستان توسط پنتاگون افشا شد

© AFP 2023 / Saul Loeb علت سقوط حکومت و ارتش افغانستان توسط پنتاگون افشا شد
علت سقوط حکومت و ارتش افغانستان توسط پنتاگون افشا شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2021
عضو شوید
مقامات پنتاگون می‌گویند که در کنار تاثیر مخرب روانی توافقنامه دوحه، کاهش سربازان امریکایی میخ دیگری بود که بر تابوت تلاش‌های 20 ساله در افغانستان کوبیده شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل اسوشیتدپرس، مقامات پنتاگون اظهار داشتند که توافق دوحه یکی از علت‌های اصلی سقوط حکومت و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده است.
اقدامات اخیر طالبان با تاسف وزیر خارجه قطر شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2021
اقدامات اخیر طالبان باعث تاسف وزیر خارجه قطر شد
کنت مک‌کنزی، رییس ستاد فرماندهی مرکزی امریکا، گفت امضای توافقنامه دوحه تاثیر مخرب بر ارتش و حکومت افغانستان داشت و افزود که ریشه فروپاشی حکومت و ارتش افغانستان به توافقنامه دوحه برمیگردد.
مک‌کنزی گفت: «امضای توافقنامه دوحه تاثیر مخربی بر دولت و ارتش افغانستان داشت و بیش از هر چیزی تاثیر روانی آن بیشتر بود. ما تاریخ مشخصی را برای خروج نهایی کردیم و آن‌ها دریافتند که چی وقت تمام کمک‌ها خاتمه می‌یابند.»
مک‌کنزی همچنان گفته است که وی از مدتی بدین‌سو باور داشت که اگر شمار مشاورین نظامی امریکا در افغانستان از ۲۵۰۰ تن کمتر شود، دولت و ارتش افغانستان سقوط خواهد کرد. به گفته مک‌کنزی، در کنار تاثیر روانی توافقنامه دوحه، کاهش نیروهای امریکایی به دستور جوبایدن «میخ دیگری بود که بر تابوت» تلاش‌های بیست ساله جنگ افغانستان کوبیده شد.
اظهارات محمد محقق درمورد سقوط نظام - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.09.2021
اظهارات محمد محقق درمورد سقوط نظام
لوید آستین، وزیر دفاع امریکا نیز گفت که توافق دوحه محدودیت‌هایی را بر نیروهای امریکایی در افغانستان وضع کرد. به گفته او، در این توافقنامه گفته شده است که نیروهای امریکایی حملات هوایی شان را پایان بدهند و ختم این حملات باعث تضعیف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان شد.
مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا نیز گفت که جنگ بیست ساله در افغانستان یک شکست راهبردی بود. میلی روز سه شنبه نیز در نشست استجوابیه جنگ افغانستان را یک شکست راهبردی گفته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала