چرا با آمدن طالبان مواد مخدر قیمت شد؟

© REUTERS / Parwiz/Filesمواد مخدر
مواد مخدر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2021
عضو شوید
بعد از به قدرت رسیدن طالبان، قیمت مواد مخدر در افغانستان سه برابر شده است.
به گزارش اسپوتنیک، از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفته است، اقتصاد کشور در حالت سقوط قرار دارد و قیمت مواد مخدر، بخصوص دانه های خشخاش و هروئین، به آسمان ها کشیده است.
گفته می شود که قاچاقچیان مواد مخدر یک کیلو هروئین به قیمت 17 هزار و 500 روپیه پاکستان (حدود 90 یورو) می فروشند، در حالی که در کشورهای اروپایی قیمت یک گرام آن به 50 دالر رسیده است.
سیاست بنیادی پرتگال به ارتباط مواد مخدر نتائیج به بار می آورد. چرا تمام جهان آن را جهت مبارزه با این شر به کار نمی گیرد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.08.2021
تعهد طالبان برای جلوگیری از کشت مواد مخدر
قابل ذکر است که افغانستان از سال 1992 تا کنون به عنوان بزرگترین تولیدکننده تریاک (گیاه خشخاش) در جهان معرفی شده است.  
در سال 2007، 92 درصد از تسکین دهنده‌های غیر طبی شامل حشیش و تریاک در بازارهای جهانی تولید شده افغانستان بود. ارزش جهانی این صنعت غیرقانونی در سال 2012، 70 میلیارد دالر در سطح جهانی برآورد شد. در سال 2007 ارزش تمام تریاک های تولید شده در افغانستان بیش از 4 میلیارد دالر بود که تنها یک چهارم آن به دهقانان افغان می‌رسید و متباقی به جیب قوماندانان نظامی، جنگ سالاران افغان و قاچاقچیان مواد مخدر می‌رفت.
به هر حال، جنگ های طولانی و درگیری در افغانستان، عدم امنیت، نابودی زیربنا‌های اقتصادی و عدم بازسازی و توسعه اقتصادی جامعه افغانستان، سبب آن شد که افغانستان در ردیف اول بزرگترین کشورهای تولیدکننده تریاک در جهان قرار گیرد.
جنرال افغانی که نخواست نام اش علنی گردد، در این ارتباط به اسپوتنیک ابراز نظر نموده گفت که بلند رفتن قمیت مواد مخدر در جهان علل دارد:
امیدواری طالبان برای کمک روسیه در مبارزه با قاچاق مواد مخدر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.09.2021
امیدواری طالبان برای کمک روسیه در مبارزه با قاچاق مواد مخدر
- قبلاً امریکا می توانست بسیار راحت توسط طیارات نظامی خود مواد مخدر افغانستان را به اروپا و امریکا انتقال دهند، حالا امریکا در افغانستان نیست و انتقال مواد مخدر به خارج صورت نمی گیرد، به همین علت کمبودی مواد مخدر حس می گردد که به قمیت مواد مخدر تاثیر گذاشته است و روز به روز قیمت تر می شود.
- یکی از تقاضا های جامعه بین المللی از طالبان این است که با قاچاق مواد مخدر خاتمه دهند و طالبان این مسوولیت را نیز به عهده گرفته اند و وعده دادند که با این پدیده نا سالم خاتمه میدهند.
- دیگر این که طالبان تحت فشار جامعه بین المللی قرار دارند و حالا سعی می ورزند که به جهانیان نشان بدهند که در عرصه قاچاق مواد مخدر مبارزه می کنند و جلو آنرا می گیرند.
- علت دیگر، مخفی شدن خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان می باشد. اکنون فروشندگان مواد مخدر نمی توانند آزادانه بدون مجازات مواد مخدر را بفروشند و یا بخرند. خرید و فروش بدون مجازات ختم شده است.
بناً می توان گفت که ارزش مواد مخدر روز به روز در جهان بالا خواهد رفت و ممکن قاچاق آن از افغانستان به خارج تا حد اعظم کاهش یابد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала