رییس‌جمهوری پیشین گرجستان بازداشت شد

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر رییس‌جمهوری پیشین گرجستان بازداشت شد
رییس‌جمهوری پیشین گرجستان بازداشت شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.10.2021
عضو شوید
پلیس گرجستان ،میخاییل ساکاشویلی، رئیس جمهوری سابق این کشور را پس از آنکه وی به کشور بازگشت، دستگیر کرد.
 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رویترز، میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری سابق گرجستان و سیاستمدار اپوزیسیون این کشور با وجود مواجهه با حبس به کشور برگشت و توسط پلیس گرجستان دستگیر شد.
ساکاشویلی که در اوکراین ساکن بود و در 2018 به صورت غیابی محاکمه شد اخیرا اعلام کرده بود که قرار است برای برگزاری انتخابات محلی امروز (شنبه) به کشور برگردد تا برای نجات گرجستان کمک کند؛ وی همچنین درخواست برگزاری راهپیمایی پس از انتخابات را مطرح کرده است.
پس از دستگیری رئیس جمهوری سابق گرجستان، وزارت خارجه اوکراین سفیر گرجستان را احضار کرد.
ساکاشویلی روز جمعه، در رسانه‌های اجتماعی گفت که به صورت مخفیانه به گرجستان برگشته و از حامیانش خواست تا به اپوزیسیون رای بدهند و پس از آن روز یکشنبه در تفلیس، پایتخت دست به راهپیمایی بزنند.
ساکاشویلی که انقلاب گل رز را در 2003 رهبری میکرد که در نتیجه به استعفای ادوارد شواردنادزه، رئیس جمهوری گرجستان انجامید، در پیامی ویدئویی با حامیانش از آنها خواست تا به جنبش متحد ملی یا یک حزب کوچک دیگر رای دهند که مخالف حزب حاکم است.
امریکا: در اگست 2008 ساکاشویلی از کنترل ما خارج شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.08.2018
اعتراف امریکا: در اگست 2008 ساکاشویلی از کنترل ما خارج شد
دولت در ابتدا بازگشت ساکاشویلی را رد کرد اما ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر اواخر روز جمعه اعلام کرد رئیس جمهوری سابق بازداشت و به زندان منتقل شده است.
یک نماینده حقوق بشری که در بازداشتگاه با ساکاشویلی ملاقات داشت اعلام کرد که وی دست به اعتصاب غذا زده و خواستار دیدار با یکی از کنسول‌های اوکراینی دیدار کند.
نخست وزیر گرجستان هشدار داده بود ساکاشویلی 53 ساله اگر به کشور برگردد، بازداشت می‌شود. ساکاشویلی به صورت غیابی به سوءاستفاده از قدرت و لاپوشانی شواهد در دو پرونده در 2018 محکوم شد اما اعلام کرد که اینها پرونده سازی با انگیزه سیاسی بوده است.
در همین حال، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان گفته که ساکاشویلی را عفو نمی‌کند و ادامه داد: همگی ما در برابر قانون برابر هستیم. بسیاری پرسیده‌اند که آیا ساکاشویلی عفو می‌شود اما یک پاسخ بیشتر وجود ندارد و این است، هرگز.
همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: ‌آمریکا تحولات درباره بازداشت رئیس جمهوری سابق گرجستان را رصد می‌کند و به مقام‌های این کشور تاکید دارد تا رفتاری عادلانه و قانونمند را درباره پرونده او در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: ما از گزارش‌ها درباره بازداشت ساکاشویلی مطلع هستیم و تحولات را از نزدیک رصد می‌کنیم.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала