اتحادیه اروپا: افغانستان در معرض فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است

© AP Photo / Pool / Francois Lenoirاتحادیه اروپا: افغانستان در معرض فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است
اتحادیه اروپا: افغانستان در معرض فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.10.2021
عضو شوید
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، افغانستان در حال حرکت به سمت فروپاشی اقتصادی و اجتماعی بوده و تداوم کمک‌های اروپا به این کشور مستلزم تبعیت طالبان به شروط اعلام شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت که افغانستان بحران های متعددی را تجربه می‌کند.
بورل در بیانیه‌ای نوشت، جلوگیری از وقوع بدترین سناریو در افغانستان، نیازمند این است که طالبان خود را با شرایط لازم برای کمک‌های بین‌المللی بیشتر مطابقت دهد.
بورل نوشت: «افغانستان در حال تجربه کردن بحران انسانی جدی بوده و در حال حرکت به سمت فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است که برای افغان‌ها، منطقه و امنیت جهانی خطرناک است».
هشدار سازمان ملل درباره بحران انسانی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2021
هشدار سازمان ملل درباره بحران انسانی در افغانستان
به گفته این مقام ارشد اتحادیه اروپا، بخش عمده نظام بانک‌داری افغانستان فلج شده و مردم قادر به برداشت پول نیستند. نظام صحی این کشور نیز که به میزان زیادی به کمک‌های خارجی وابسته است در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.
بورل با ابراز نگرانی درخصوص به راه افتادن موج پناهجویان افغان افزود: «اگر با نزدیک شدن زمستان، شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، خطرات موجود تبدیل به فاجعه انسانی خواهند شد».
او در ادامه نوشت، پاسخ اتحادیه اروپا به این بحران، به رفتار مقامات جدید افغان بستگی داشته و هرگونه از سر گیری روابط، نیازمند تبعیت از شروط اعلام شده از جمله در زمینه حقوق بشر خواهد بود.
بورل افزود: «این امر پیش از هر چیز نیازمند این است که طالبان گام‌هایی را بردارد که جامعه جهانی را قادر سازد به مردم افغان کمک کنند».
پیش‌تر نیز اتحادیه اروپا شروطی مانند تشکیل دولت فراگیر، احترام به حقوق بشر و اطمینان از عدم استفاده از خاک افغانستان برای فعالیت تروریسم را برای رسمیت شناختن طالبان عنوان کرده بود.
در حدود یک ماهی که طالبان در افغانستان قدرت را در دست گرفته‌اند، قیمت مواد خوراکی بیش از پنجاه درصد افزایش داشته و 9 میلیارد دالر از دارایی‌های این کشور در بانک‌های خارجی توقیف شده‌اند.
بعد از توافق فبروری سال 2020 امریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان امریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد و با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، امریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم و غیرمسوولانه تسریع کردند و سرانجام به 20 سال اشغالگری در این کشور پایان دادند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала