خطر قطع شدن برق وارداتی افغانستان

© شرکت برق افغانستانخطر قطع شدن برق وارداتی افغانستان
خطر قطع شدن برق وارداتی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.10.2021
عضو شوید
رییس پیشین شرکت برق افغانستان نسبت به خطر قطع شدن برق وارداتی به کشور هشدار داده است.
به گزارش اسپوتنیک، داوود نورزی، رییس پیشین شرکت برق افغانستان برشنا گفته است، که گروه طالبان تاکنون به کشورهای تأمین‌کننده‌ ای برق افغانستان در آسیای میانه پول پرداخت نکرده است.
به نوشته وال استریت ژورنال ، نیمی از برق مورد نیاز افغانستان از ازبیکستان ، تاجیکستان و ترکمنستان تامین می شود، غرب این کشور نیز از ایران برق دریافت می کند. این روزنامه خاطرنشان می کند که تقریباً هیچ سیستم انرژی ملی در افغانستان وجود ندارد و تولید برق محلی که عمدتاً از نیروگاه های آبی تولید می شود ، امسال دچار خشکسالی شده است.
با این حال، رییس پیشین شرکت برشنا گفته است، که با توجه به روابط رو به وخامت تاجیکستان با طالبان، اگر این کشور برق صادراتی خود به افغانستان را به‌ دلیل عدم پرداخت هزینه‌ی آن قطع کند، افغانستان در زمستان پیش رو در تاریکی به سر خواهد برد.
منابع دیگر در شرکت برشنا هم تأیید کرده‌اند که کشورهای همسایه‌ی افغانستان براساس قراردادها «حق دارند که برق کشور را قطع کنند». آنان اما گفته‌اند در تلاشند تا این کشورها را متقاعد کنند که برق افغانستان را قطع نکنند.
براساس گزارش‌ها، شرکت برشنا در هنگام ریاست داوود نورزی، حدود ۴۰ میلیون دالر داشته است و مسئولان حکومتی در تلاش بوده‌اند تا آن را خارج کنند. طالبان اما با توجه به قطع کمک‌های بین‌المللی تصمیم گرفته‌اند تا از این پول برای تسویه‌ی بدهی‌های برق افغانستان استفاده نشود.
منابع در شرکت برشنا گفته‌اند، که این بدهی‌ها از آن زمان تاکنون به ۹۰ میلیون دالر افزایش یافته است. در گزارش تأکید شده که نهادهای دولتی هم ماه‌ها است که پول مصارف برق‌شان را پرداخت نکرده‌اند.
 
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала