طالبان از حفره های خالی بودا های بامیان محافظت می‌کند

© Sputnik / Z. Safariبامیان؛ پایتخت فرهنگی کشورهای سارک در یک نگاه
بامیان؛ پایتخت فرهنگی کشورهای سارک در یک نگاه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.10.2021
عضو شوید
 طالبان اعلام کرده که امارت اسلامی "سیستم دولتی طالبان" از جایگاه خالی مجسمه های تخریب شده بودا در ولایت بامیان محافظت خواهند کرد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آریانا نیوز" رهبران جنبش رادیکال طالبان (ممنوع در روسیه) اعلام کرده اند که جایگاه بت های تخریب شده مجسمه های بودا و طاقچه های صخره‌ای که مجسمه های غول پیکر در آن قرار داشتند، سالم نگهداری خواهند شد.
 دو مجسه بزرگ  53 و 36 متری بودا بزرگترین  مجسمه های دوران بودایی جهان به شمار می‌آمد. در 18 مارچ 2001 طالبان سر بزرگترین این مجسمه ها رامنفجر کرده و در تاریخ 19 مارچ همان سال هم باقيمانده اين پیکره تاریخی به دست طالبان تخریب شد.
نیروهای طالبان با مواد منفجره، توپ و تانک به جنگ بقایای باقیمانده از آثار باستانی واقع در ولایت بامیان رفتند و به ساكنين منطقه هم اجازه دادند تا بیایند و از نزدیک این واقعه را تماشا کنند.
سالگرد انهدام بودا؛ بیست سال از «جنایت هولناک» طالبان گذشت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.03.2021
سالگرد انهدام بودا؛ بیست سال از «جنایت هولناک» طالبان گذشت
اکنون گزارش می‌رساند که طالبان گفته اند این کار به دلایل خاصی انجام شده است و از امنیت و نگهداری حفره های خالی این مجسمه ها برای جذب گردشگران در کشور مراقبت کنند. 
رئیس بخش اطلاعات و فرهنگ بامیان، مولوی سیف الرحمن محمدی اطمینان می دهد، کسانی که مایل هستند می توانند آزادانه آثار تاریخی دره را بازرسی کنند.
وی گفت: "من به عنوان نماینده امارت اسلامی افغانستان (نام دولتی که طالبان از آن استفاده می کند) تمام تلاش خود را برای حفظ این آثار تاریخی ارزشمد ولایت ما انجام می دهم."
مجسمه‌های بودا در بامیان در دل کوه در ولایت  بامیان افغانستان ساخته شده بودند. دو مجسمه ایستاده و عظیم که از راست به چپ به ارتفاع 36 متر و دیگری 53 متر از دل کوه به بیرون چشم دوخته بودند.
ساخت این تندیس‌ها بنا بر تخمین برخی باستان شناسان به قرن چهارم و برخی دیگر، به قرن پنجم میلادی بازمی‌گردد.
انهدام و تخریب تندیس‌های بودا بخشی از برنامه طالبان در ستیز با میراث فرهنگی پیش از اسلام و مبارزه با الحاد و بت‌پرستی در خاک افغانستان بود.
با این حال، مولوی قلم‌الدین، عضو پیشین گروه طالبان و وزیر امر به معروف و نهی از منکر وقت طالبان، تخریب پیکره‌های بودا را کار این گروه نمی‌داند. به گفته او، سران گروه طالبان برای تخریب بودا هیچ حکمی صادر نکرده‌ بودند.
اسپوتنیک افغانستان اکنون در تلگرام: https://t.me/sputnikafghanistan
لطفا به کانال جدید ما مشترک شوید و به دوستان خود نیز آن را توصیه کنید.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала