مسدود شدن رسانه‌ها؛ خبرنگاران افغان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند

© Photo / Government Media and Information CenterАфганские СМИ
Афганские СМИ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.10.2021
عضو شوید
اتحادیه ملی ژورنالیستان در یک نشست خبری می‌گویند که بربنیاد یک نظر سنجی این اتحادیه نزدیک به هفتاد درصد رسانه‌ها در کشور به علت چالش‌های اقتصادی و علت‌های دیگر مسدود شده اند.
طلوع نیوز به نقل سرور لطفی، مسوول مطبوعاتی اتحادیه ملی ژورنالیستان، می نویسد که نظر سنجی این نهاد نشان می‌دهد که 67  در صد زنان و 33 درصد مردان نگران مصوونیت شغلی شان استند.
لطفی افزود: "از میان کسانی که فورم را خانه پری کردند، 33 فیصد مردان نگران بودند که آسیب می‌بینیم، و 67 فیصد خانم‌ها نگران وضعیت بودند".
لاین های برق - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.10.2021
افغانستان 62 میلیون دالر از بابت برق همسایه ها قرضدار است
در همین حال، برخی از زنان خبرنگار از حکومت می‌خواهند که تا برای خبرنگاران کشور، زمینه کار فراهم شود.
عارف امینی خبرنگار افغان به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می گوید که در شرایط کنونی پس از سقوط حکومت بیشتر خبرنگاران بیکار شده اند.
او تاکید دارد: "این بیکاری جدا از این که برای خود خبرنگاران آسیب رسانده است، بلکه یک نوع بازی نیز با سرنوشت شان صورت گرفته است، کسانیکه جان شان در خطر بود و باید در قدم نخست بیرون از افغانستان می‌رفتند، آنها کشیده نشده اند، در سردرکمی بسیار بزرگی روبرو استند".
این خبرنگار افغان تاکید دارد که خبرنگاران زیر فشار دولت طالبان (ممنوع در روسیه)، قرار دارند.
او گفت: "فشار از طرف دولت جدید است، اما گونه که اگر شما در سابق می‌رفتید، یک تظاهرات را پوشش می‌دادید، به همان مسلک که داشتید، برای فعلن باید از آنها (طالبان)، اجازه بگیرند، اگر گفتن عکس نگیرن، باید نگیرین، مخصوصا به طبقه انات، اگر تظاهرات از آنان(زنان)، باشد فعالیت بسیار محدود است، فیلمبرداری، حتی اگر بخواهید یک کلیپ بگیرید، اجازه نمی دهند تا نزدیک شوین".
آقای امینی تاکید دارد که شماری از خبرنگاران همچنان در ولایات زیر تهدید قرار دارند.
 
 شکایت خبرنگاران در افغانستان از محدود شدن کار اطلاع رسانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.09.2021
شکایت خبرنگاران در افغانستان از محدود شدن کار اطلاع رسانی
او در مورد زندگی خبرنگاران افغانستان می گوید: "پس از آنکه فعالیت (رسانه‌ها)، متوقف می شود برای حداکثر معاش داده نمی شود، تحولات که می‌آید باعث آن می شود که یک هرج و مرج بوجود آید، تا مسئولان شان فرار بکنند، چند رسانه که باقی مانده است، آنان نیز با مشکلات مالی روبرو اند".
صبغت الله توران، خبرنگار افغان از شهر مزارشریف در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان تاکید دارد گزارش اتحادیه ملی ژورنالیستان دقیق است، شماری رسانه‌ها در ولایت بلخ نیز بسته شده است.
او گفت: "ما شاید مسدود شدن 3 شبکه تلویزیونی و 3 رادیو به دلیل مشکلات اقتصادی می‌باشیم".
آقای توران تاکید دارد در حکومت جدید افغانستان محدود های زیادی بالای خبرنگار وضع شده است، همچنان شماری زیادی از خبرنگاران در این ولایت وظیفه خود را از دست داده اند.
او افزود: "برای کسانیکه در رسانه ها کار می کنند، محدودیت زیاد است، چالش ها همچنان، دسترسی به اطلاعات نیز محدود شده است، کار کردن در شرایط کنونی به معنای گشتن بالای تیغ است. آن آزادی که قبلا داشتیم برای دریافت اطلاعات در حال حاضر نداریم".
این خبرنگار افغان تاکید دارد که هیچ نهادی برای حمایت از رسانه‌ها و کارمندان رسانه‌ها در حاضر وجود ندارد، تمام نهاد ادعای حمایت خبرنگاران را داشته اند در شرایط هیچ همکاری با خبرنگاران ندارند.
خبرنگاران بازداشت شده در تظاهرات امروز کابل رها شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.09.2021
خبرنگاران بازداشت شده در تظاهرات امروز کابل رها شدند
او اظهار داشت: "خبرنگاران کارهای دیگری را انجام می دهند، چندین خبرنگار از بلخ را می‌شناسم که فعلن ریگ‌شاه دارند، دریوری می کنند، یا میوه فروشی می کنند یا رنگ‌مالی دارند به کارهای معماری روآوردند".
فدراسیون بین‌­المللی روزنامه­‌نگاران(IFJ) هفته گذشته اعلام کرد که با به دست­گیری قدرت توسط طالبان در افغانستان، دست‌کم فعالیت 153 رسانه­ متوقف شده است. این فدراسیون همچنان تاکید دارد که خبرنگاران زن در حال حاضر به طور کامل از فعالیت‌­های رسانه‌­ای منع شده‌­اند و برنامه­‌های رسانه‌ای و سرگرمی لغو شده است.
قابل ذکر است که دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با انتشار بیانیه‌ای از طالبان خواسته است که فوراً به استفاده از زور و بازداشت خودسرانه روزنامه­‌نگاران و معترضان پایان دهد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала