کاهش بی پیشینه صادرات قالین در پی مسدود شدن دهلیزهای هوایی

© Photo / Aminzada کاهش بی پیشینه صادرات قالین در پی مسدود شدن دهلیزهای هوایی
کاهش بی پیشینه صادرات قالین در پی مسدود شدن دهلیزهای هوایی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.10.2021
عضو شوید
بازرگانان می‌گویند اگر برای قالین‌های وطنی بازار خوب پیدا نشود، این صنعت در کشور با رکود روبرو خواهد شد.
بازرگانان کشور می‌گویند که صادرات قالین وطنی به دلیل مسدود شدن دهلیزهای هوایی و مشکلات در دادوستدهای بانکی متوقف شده است.
به گفتۀ آنان، بازار فروش قالین در داخل کشور نیز کاهش یافته است.
برگزاری نشست اقتصادی میان نمایندگان طالبان و ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.10.2021
برگزاری نشست اقتصادی میان نمایندگان طالبان و ایران
محب‌الله کوهی،  یک بازرگان قالین، گفت: "تولیدات ما است، لیکن صادرات ما توقف است، قبلاً دهلیزهای هوایی بود، بنادر باز بود ما مال صادر می‌کردیم به اروپا، امریکا، دبی و هند".
از سویی هم، بازرگانان می‌گویند که همزمان با از بین رفتن بازارهای خارجی، فروش قالین در بازارهای داخلی نیز به گونۀ چشمگیر کاهش یافته است.
محمدایوب،  یک بازرگان قالین، گفت: "در همه این 40 و 50 روز گذشته، کار و بار ما بسیار پایین است. ما مشتری داشتیم در خارج، از وطندارهای خود ما و شما، ما قالین را بالای‌ شان سودا  می‌کنیم، پیسه را انتقال داده نمی‌توانند".
سمیرا که بیش از چهار سال مصروف قالین‌بافی است، می‌گوید با آنکه کار قالین‌بافی زیاد است، اما فروشات قالین‌های وطنی در بازارها کاهش یافته است.
وی گفت : "من تقریباَ چهار سال است که قالین‌بافی می‌کنم، نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده، بخاطری‌که در گذشته بهای قالین خوب بود و همان کار که ما می‌کردیم، ارزش پول خودش را داشت. اما از وقت که امارت اسلامی آمده، قالین‌های را که ما می‌بافیم در بیرون از کشور صادر نمی‌شود و قیمت‌‌اش هم بسیار پایین آمده".
این در حالیست ‌که مسوولان اتاق‌ تجارت و سرمایه گذاری می‌گویند که اگر بازار خوبی برای قالین‌های وطنی پیدا نشود، صنعت قالین‌بافی  در کشور سقوط خواهند کرد.
آتش ‌سوزی مخرب در کاه ‌فروشی در شهر مزارشریف  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.10.2021
آتش ‌سوزی مخرب در کاه ‌فروشی در شهر مزارشریف
خان‌ جان الکوزی، عضو اتاق‌ تجارت و سرمایه گذاری، گفت: "کوریدور هوایی تقریباَ از یک ماه به این‌طرف اضافه از یک ماه به این‌طرف بند شده است و این یک زیان بسیار بزرگ است به صادرات ما، نه تنها که صادرات ما کم شده، بلکه مطلق ایستاد است".
افغانستان به گونه میانگین سالانه به ارزش در حدود یک میلیاد دالر صادرات دارد که از این میان، نقش قالین و فرش افغانستان از اهمیت خاص برخوردار است. اما امسال نگرانی‌های وجود دارند که با توقف کار دهلیزهای هوایی، این بخش صادرات بسیار اندک خواهد بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала