ریشه "جنگ ابدی" در افغانستان از دیدگاه یک متخصص انسان شناسی

© AFP 2023 / Wakil Kohsarریشه "جنگ ابدی" در افغانستان از دیدگاه یک متخصص انسان شناسی
ریشه جنگ ابدی در افغانستان از دیدگاه یک متخصص انسان شناسی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.10.2021
عضو شوید
 استاد مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی انستیتوت مطالعات عالی بین‌الملل و توسعه ژنو، ریشه‌ی جنگ دوامدار افغانستان را درمیل اقوام مختلف برای  حفظ قدرت در کشور می‌بیند.
به گزارش اسپوتنیک، الساندرو مونسوتی، استاد مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی انستیتوت مطالعات عالی بین‌الملل و توسعه ژنو،  در یک مصاحبه می‌گوید، ریشه های "جنگ ابدی" در افغانستان در میل جناح های مختلف برای حفظ توازن قدرت در داخل کشور به منظور جلوگیری از تخریب متقابل نهفته  است.
این متخصص مردم شناسی معتقد است که اعضای یک خانواده می توانند عمداً به نیروهای مختلف نظامی پایبند باشند، تا در صورت برنده شدن یکی از آنها بتواند از دیگران مراقبت و حمایت کند.
جنرال امریکایی: احتمال جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.09.2021
جنرال امریکایی: احتمال جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد
این "تقسیم خطرات" از ایجاد صلح کامل در کشور جلوگیری می کند، اما در عین حال جنگ برای  نابودی کامل را منتفی می کند. علاوه براین درگیری های نظامی، راهی برای حفظ تعادل در جامعه می شود. مونسوتی توضیح داد: "بنابراین از یک نظر، جنگ در این کشورتقریباً یک نظم اجتماعی است که خود را بازتولید می کند."
الساندرو مونسوتی، استاد مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی انستیتوت مطالعات عالی بین‌الملل و توسعه ژنو است. او از اواسط دهه 1990 میلادی، تحقیقات میدانی متعددی را در افغانستان، پاکستان و ایران انجام داده تا شیوه‌های همبستگی و همکاری در بستر منازعه و مهاجرت اجباری را مطالعه کند. بعدها او دامنه‌ی تحقیقات خود را به دیاسپورای افغان‌های ساکن کشورهای غربی هم گسترش داد. او به تحلیل جنگ و بازسازی پس از جنگ در پرتو شبکه‌های اجتماعی و استراتژی‌های اقتصادی می‌پردازد که مهاجران بسط داده‌اند.
به باور مونسوتی با این‌که افغان‌ها، مدت‌ها در وضعیت جنگ و صلح زندگی‌ کرده‌اند اما قربانیانی منفعل در سرنوشت مهاجرتی‌شان نبوده‌اند. او مهاجران هزاره را کنشگرانی می‌داند که از موانع و مرزها خلاقانه عبور می‌کنند و فضای اجتماعی و اقتصادی متناسب با خود را در سرزمین‌های دیگر خلق می‌کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала