یک مقام اتحادیه اروپا: پناهجویان بیشتری از افغانستان باید پذیرفته شوند

© AFP 2023 / Francois Lo Prestiیک مقام اتحادیه اروپا: پناهجویان بیشتری از افغانستان باید پذیرفته شوند
یک مقام اتحادیه اروپا: پناهجویان بیشتری از افغانستان باید پذیرفته شوند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.10.2021
عضو شوید
کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا از ۲۷ کشور عضو اتحادیه خواست همزمان با به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، شمار بیشتری از افغانستانی ها را در خاک خود پذیرا باشند.
اختصاص 600 هزار یورو برای رسیدگی به پناهجویان افغانستانی در یونان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.09.2020
اختصاص 600 هزار یورو برای رسیدگی به پناهجویان افغانستانی در یونان
«ایلوا جوهانسون» کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا دیروز پنج‌شنبه در پایان گردهمایی سران اتحادیه اروپا که با حضور وزرای خارجه این اتحادیه، سوئیس، ناروی، ایسلند و لیختن‌اشتاین برگزار شد گفت: تلاش‌ها برای تخلیه بیشتر افغانستانی ها در کوتاه مدت باید ادامه یابد.
به گفته این مقام اتحادیه اروپا، از زمان عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در پایان ماه اگوست پس از ۲۰ سال حضور نظامی در این کشور آسیایی تا امروز، کشورهای اروپایی موفق به تخلیه ۲۲ هزار افغانستانی شده اند.
«فیلیپو گراندی» کمیسیونر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز در پیام این نشست در جمع خبرنگاران گفت طبق برآوردها، ۸۵ هزار نفر از مردم افغانستان باید طی پنج سال آینده از این کشور خارج شوند که اتحادیه اروپا می‌تواند محل اسکان نیمی از این تعداد باشد.  
کمیسر اتحادیه اروپا بدون تایید اینکه آیا کشورهای عضو در قبال این تصمیم واقعا متعهد شده اند یا خیر گفت: عمل به این تعهدات، وظیفه کشورهای عضو است و من درک می‌کنم که آن‌ها همچنین راه‌های دیگری برای حمایت از افغانستانی ها در نظر می‌گیرند.
«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیشتر از لزوم حل‌وفصل بحران اقتصادی در افغانستان به منظور ممانعت از موج مهاجرت گفت. 
روزنامه ال پائیس اسپانیا اخیرا در گزارشی نوشت: به دنبال ناکامی در افغانستان، جمله‌ای که این روزها بارها در بروکسل تکرار می‌شود این است که «بحران مهاجرت ۲۰۱۵ نمی‌تواند تکرار شود» و بلافاصله پس از آن، رهبران اروپایی می‌افزایند «خودمختاری استراتژیک قاره باید به نحوی بهبود یابد تا به ایالات متحده وابسته نباشد» اما در نهایت هیچ یک از ده‌ها منبع وابسته به کمیسیون، شورا و پارلمان اروپا، راه حل دقیقی برای نیل به این هدف سراغ ندارند.
این نشریه اسپانیایی در تشریح اینکه بحران مهاجرت به اروپا با تحولات افغانستان فاصله زیادی با نمونه پیشین آن در سال ۲۰۱۵ و موج پناهجویان سوری دارد، افزود: بر اساس برآوردهای بروکسل، تا کنون حدود ۲۲ هزار مهاجر افغان در پروازهایی که توسط دولت‌های اروپایی سازماندهی شده است، این کشور را ترک کرده اند. همچنین سازمان ملل تخمین زده است که حدود نیم میلیون افغان ممکن است از این کشور بگریزند.
به نوشته ال پائیس، بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اینکه تحولات در افغانستان به تکرار بحران مهاجرت به اروپا در سال ۲۰۱۵ که موجب ورود بیش از یک میلیون پناهجوی خاورمیانه‌ای به کشورهای عضو اتحادیه شد، نگرانند؛ بحرانی که ضمن تحمیل بار سنگین به نظام رفاهی و بهداشتی اتحادیه اروپا زمینه تقویت احزاب و گروه‌های راست‌گرای افراطی را فراهم کرد.
از سال ۲۰۱۵ تا کنون حدود ۵۷۰ هزار افغانستانی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند. تنها در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۴ هزار افغانستانی تقاضای پناهندگی خود را به کشورهای اتحادیه ارائه کرده‌اند که موجب شده افغانستان پس از سوریه به عنوان دومین کشور اعزام کننده پناهجو به اتحادیه اروپا شناخته شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала