استقبال طالبان از تعیین گزارشگر سازمان ملل برای افغانستان

© AP Photo / Seth Wenigاستقبال طالبان از تعیین گزارشگر سازمان ملل برای افغانستان
استقبال طالبان از تعیین گزارشگر سازمان ملل برای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.10.2021
عضو شوید
وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان از گماشتن یک هیأت ویژه از سوی سازمان ملل متحد از بهر نظارت از وضعیت حقوق بشری در افغانستان استقبال می‌کند و می‌گوید که این هیأت باید به‌گونۀ مستقل و بی‌طرفانه به بررسی اوضاع حقوق بشری در افغانستان بپردازد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شهاب الدین لیوال، عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات فرهنگ طالبان در این باره، گفت: «ما استقبال می‌کنیم و باید سازمان ملل از افغانستان خودش بی‌طرفانه و مستقل نظارت و بررسی کند و این به افغانستان یک نیاز است».
سازمان ملل در مورد نماینده طالبان تصمیم می‌گیرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2021
سازمان ملل در مورد نماینده طالبان تصمیم می‌گیرد
این در حالیست که بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته یک قطعنامۀ را تصویب کرد که بر بنیاد آن، یک هیأت ویژه برای بررسی اوضاع حقوق بشری در افغانستان  گماشته خواهد شد. قرار است این هیأت در آیندۀ نزدیک به افغانستان معرفی شود.
نمایندۀ اتحادیۀ اروپا، لوت کنودسن، در این باره گفته است: «این یک گام ضروری است تا نظارت دوامدار ازسوی یک کارشناس متعهد و مستقل  انجام شود تا از بدتر شدن اوضاع حقوق بشری در افغانستان جلوگیری شود».
انیسه شیه، مدافع حقوق بشر، گفت: «این سوال برانگیز است که چرا سازمان ملل در این بیست سال گزارشگر در افغانستان روان نکرد که بیشتر نقض حقوق بشر انجام شده و خاموش بود».
گزارشگر سازمان ملل افزون به تهیۀ گزارش‌ها، از تخطی‌های حقوق بشری و راهکارهای برای بهبود بخشیدن اوضاع حقوق بشری در افغانستان نیز پیشنهاد خواهد کرد.
از سویی هم، این هیأت نقض حقوق بشر که از سوی نیروهای خارجی در بیست سال گذشته در افغانستان انجام داده شده است را بررسی نخواهد کرد.
در‌این باره آگاه روابط بین الملل، محمد خان اندر، گفت: «سازمان ملل متحد باید دفترهای یوناما را نیز در افغانستان دو باره فعال کند تا بررسی‌ها درست انجام شود، در غیر آن فرستادن یک گزارشگر نمایشی خواهد بود و نتیجه مثبت نخواهد داشت».
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала