صرافان کندهار: قاچاق دالر از افغانستان به پاکستان افزایش یافته‌‌است

© Photo / Sarai.Shصرافان کندهار: قاچاق دالر از افغانستان به پاکستان افزایش یافته‌‌است
صرافان کندهار: قاچاق دالر از افغانستان به پاکستان افزایش یافته‌‌است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.10.2021
عضو شوید
شماری از صرافان در ولایت کندهار از افزایش قاچاق دالر از بازارهای این ولایت به کشورهای همسایه، به ویژه پاکستان، نگران اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آنان می‌گویند که روزانه میلیون‌ها کلدار از آنسوی مرز به کندهار انتقال میابند و در بدل آن دالر به پاکستان قاچاق می‌شود.
این در حالیست که شماری از آگاهان اقتصاد افزای قاچاق دالر را به کندهار یگانه علت کاهش ارزش افغانی در بازارهای ارز می‌دانند.
 تقاضای بانک مرکزی افغانستان از نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.10.2021
تقاضای بانک مرکزی افغانستان از نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی
حاجی بابی، یک تن از صرافان کندهار، گفت: «بسیاری از بازرگانان پاکستانی هم از راه‌های گونه‌گون از بازارهای کندهار دالر می‌خرند و در برابر آن کلدار پاکستانی به این بازارها وارد می‌سازند».
حاجی قندی آغا، یکی دیگر از صرافان کندهار، گفت: «چالش‌ها زیاد هستند. شما می‌دانید که در حال حاضر دالر در بازارهای ارز بسیار کم‌یاب استند».
این در حالیست که به علت کمبود روز افزون دالر در بازارهای ارز و بانک‌های کشور، ارزش افغانی به گونهء روزافزون کاهش میابد.
شماری از آگاهان اقتصاد قاچاق دالر به پاکستان را زمینه ساز برای انتقال تورم دورقمی پاکستان به بازارهای کشور می‌دانند. آنان می‌گویند که با اینکار ارزش افغانی بیشتر از پیش سقوط خواهند کرد.
رحمت الله پشتون، استاد دانشگاه، گفت: «این مشکل می‌تواند در درازمدت سبب تورم بزرگ در کشور شود. باید جلو قاچاق دالر گرفته شود، در غیر آن، بسیار زیانبار خواهد بود».
پیش از سقوط حکومت پیشین، روند عرضه دالر در بازارها از سوی بانک مرکزی به علت ثبات ارزش افغانی صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر به علت قطع شدن کمک‌های جهانی و توقف انتقال دالر از بیرون به کشور، این روند متوقف است.
به همین علت نگرانی‌های وجود دارند که با در نظرداشت خرید کالاها با دالر از خارج، احتمال دارد که بازارهای داخلی با کمبود جدی دالر روبرو شوند.
در این باره نتوانستیم نظر مسوولان بانک مرکزی را داشته باشیم.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала