یک خبرنگار تلویزیون ملی افغانستان جایزه‌ «آزادی بیان» دولت اسپانیا را گرفت

© Photo / twitter/khadija.Aیک خبرنگار تلویزیون ملی افغانستان جایزه‌ «آزادی بیان» دولت اسپانیا را گرفت
یک خبرنگار تلویزیون ملی افغانستان جایزه‌ «آزادی بیان» دولت اسپانیا را گرفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.10.2021
عضو شوید
دولت اسپانیا جایزه مربوط به روزنامه بیست دقیقه‌‌ (20minutes) این کشور را با نام «آزادی بیان» به خدیجه امین، گرداننده تلویزیون ملی افغانستان اعطا کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایندیپندنت فارسی، خدیجه امین دیگر گرداننده‌ تلویزیون ملی افغانستان نیست و در خارج از این کشور زندگی می‌کند. او جایزه «آزادی بیان» کشور اسپانیا را نیز خارج از افغانستان به دست آورده است.
خانم امین پس از دریافت جایزه «آزادی بیان» گفت: «این جایزه را به دلیل دفاع از آزادی بیان و مبارزه برای دفاع از حقوق بشر از سوی دولت اسپانیا به دست آوردم و می‌خواهم آن را به زنان افغان و زنان خبرنگار کشورم تقدیم کنم، چون جایزه تنها مال من نیست، دستاورد تمام زنان قهرمان و خبرنگاران قهرمان افغان است که اکنون نیز زیر سلطه‌ طالبان برای حقوق اساسی‌شان مبارزه می‌کنند».
نامه رسانه‌های امریکایی به بایدن: خبرنگاران افغان‌ ما را به امریکا انتقال دهید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.07.2021
نامه رسانه‌های امریکایی به بایدن: خبرنگاران افغان‌ ما را به امریکا انتقال دهید
جایزه آزادی بیان مربوط به روزنامه 20 دقیقه اسپانیا در حالی از سوی دولت این کشور به یک بانوی خبرنگار افغان اعطا می‌شود که زنان به ویژه زنان خبرنگار در افغانستان در بیست سال گذشته در دفاع از آزادی بیان و آزادی زنان تلاش‌های زیادی کرده‌ و دستاوردهایی نیز به دست آورده بودند، اما با آمدن طالبان همه تلاش‌ها و دستاوردهای زنان افغان از هم پاشید و نابود شد.
طالبان پس از ورود به کابل و اعلام دولت جدید، در نخستین اقدام خود، زنان افغان را از کار کردن در بیرون از خانه به ویژه نهادهای دولتی منع کردند و هشدار دادند که تا اطلاع بعدی در خانه‌های خود بمانند و سر کار نروند.
این هشدار طالبان باعث شد که زنان خانه‌نشین شوند و در کنار آنان زنان خبرنگار نیز نتوانند به کار خود ادامه بدهند و صدای حق‌طلبانه‌شان را مانند بیست سال گذشته بلند کنند. در حال حاضر ده‌ها خبرنگار زن در افغانستان بیکار و خانه‌نشینند و شمار اندکی از آن‌ها توانسته‌اند از راه‌های مختلف خود را به کشورهای خارجی برسانند تا به دست طالبان گرفتار نشوند و بتوانند صدایشان را از کشورهای دیگری برای آزادی بیان و حقوق زنان بلند کنند. 
در همین حال در کنار بیکار شدن زنان خبرنگار در افغانستان، شمار زیادی از مردان خبرنگار نیز در این کشور خانه‌نشین شده‌اند و اکنون به دنبال راهی‌اند که دست‌کم بتوانند نیازهای اولیه خود و فرزندانشان را از هر طریق ممکن به دست بیاورند تا از گرسنگی نمیرند. 
با آمدن طالبان به کابل، اغلب رسانه‌های این کشور فعالیت‌های خود را متوقف ساختند و خبرنگاران و کارمندانشان پا به فرار گذاشتند تا به دست طالبان گرفتار نشوند. اکنون این گروه به‌طور غیرمستقیم برای شماری از رسانه‌های فعال افغانستان به ویژه در کابل محدویت‌های جدی وضع کرده است و رسانه‌های فعال زیر نظر این گروه به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و بنا به اطلاعات در هر رسانه بیش از یک یا دو زن مشغول کار هستند که آن هم با هزاران ترس، تهدید و ناامیدی همراه است.                   
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала