حافظ به روایت محمد کاظم کاظمی شاعر افغانستانی 

© Photo / Soheil Ghanbarzadeh حافظ به روایت محمد کاظم کاظمی شاعر افغانستانی 
حافظ به روایت محمد کاظم کاظمی شاعر افغانستانی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.10.2021
عضو شوید
یک شاعر افغانستانی مقیم ایران درباره پختگی شعرهای حافظ گفت: غزلیات حافظ آینه مفاهیم الهی و تجربه‌های زندگی انسان‌هاست.
محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی‎ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.11.2016
محمد کاظم کاظمی: مولانا متعلق به همه قلمرو فارسی‌ زبانان است
وی ادامه داد: نظام موجود در دوران حافظ حاصل حمله مغول به ایران بوده است و حافظ به نوعی این مسائل را در اشعار خود آورده است. از عشق و عرفان تا برخورد با زهد ظاهری و انتقاد را می‌توان در اشعار حافظ به راحتی احساس کرد.
کاظمی با بیان این‌که یکی از دلایل محبوبیت حافظ در میان شاعران زبان فارسی پختگی او در اشعارش است، تصریح کرد: حافظ میوه و حاصل تلاش چندین قرن بزرگان در عرصه ادبیات است. در اعصار گذشته از رودکی تا سعدی، شعرها غالباً در دو بستر عشق و عرفان سروده می‌شدند، در حالی‌ که حافظ این دو حوزه را با هم تلفیق می‌کند. یکی دیگر از عوامل ماندگاری اشعار حافظ این است که علاوه بر جنبه عشق و عرفان به مسائل اجتماعی دوران خود نیز می‌پردازد و به عبارتی این ویژگی خاص حافظ نسب به دیگر شاعران است که غزلیاتش چند وجهی است و به صورت همزمان به مسائل اجتماعی، عشق، عرفان و معنویت می‌پردازد.
وی خاطرنشان کرد: شعر حافظ وجوه باطنی زندگی انسان‌ها را به نمایش می‌گذارد و حکمت الهی را با تجربه‌های زندگی ادغام و به شعر تبدیل می‌کند. به عنوان نمونه در بیت «آسمان بار امانت نتوانست کشید/ قرعه کار به نام من دیوانه زدند» اشاره به وظیفه الهی و اجتماعی فرد در جامعه دارد و هم جنبه معنوی و هم جنبه اجتماعی زندگی انسان را بیان می‌کند. می‌توان این گونه گفت، که غزلیات حافظ آینه مفاهیم الهی و تجربه‌های زندگی انسان‌هاست و این یکی از مهم‌ترین دلایل ماندگاری و تفأل مردم به غزلیات حافظ است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، این شاعر و نویسنده مطرح افغانستانی در ادامه این نشست به خوانش غزلی از حافظ و سروده‌ای از اشعار خود به نام «تنظیمات اصلی» با توجه به وضعیت موجود کشور افغانستان پرداخت و همچنین زهرا محدثی خراسانی، شاعر خراسانی نیز به خوانش غزلی از حافظ و سروده‌ای در قالب غزل از اشعار خود پرداخت.
محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده متولد ۱۳۴۶ در هرات افغانستان است. کاظمی عضو گروه علمی برون ‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. وی در سال ۱۳۹۵ به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر و برگزیده نخستین دوره جشنواره  بین‌المللی شعر فجر ایران در بخش فارسی‌زبانان شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала