عمران خان: آمریکا راه دیگری به جزء همکاری با طالبان ندارد 

© @https://twitter.comعمران خان نخست وزیر پاکستان
عمران خان نخست وزیر پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.10.2021
عضو شوید
 نخست وزیر پاکستان با انتقاد از تحریم طالبان و منزوی ساختن آنها گفت که جامعه جهانی باید این گروه را برای عملی کردن تعهدات شان ترغیب کند.
به گزارش اسپوتنیک، عمران خان،  نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با پایگاه خبری«میدل‌ایست آی» گفت که واشنگتن باید شوک شکست در افغانستان را پشت سر بگذارد و برای جلوگیری از فاجعه بشردوستانه در این کشور کمک ارسال کند.
خان با اظهار اینکه آمریکا چاره‌ای جز تلاش برای حمایت از دولت پایدار در افغانستان ندارد، گفت: «جهان باید با افغانستان تعامل کند، زیرا اگر این کشور را کنار بزند، در میان طالبان (گروه ممنوع در روسیه) تندروهایی وجود دارند و ممکن است آن‌ها به طالبان سال 2000 بازگردند و این یک فاجعه خواهد بود.»
گفتنی است که طالبان همچنان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد و این موضوع مانع از دسترسی آن‌ها به حدود 10 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در آمریکا می‌شود.
عمران خان و امام علی رحمان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2021
خیز عمران خان برای مذاکره در خصوص ایجاد دولت فراگیر با همسایگان افغانستان/ آیا طالبان ناراحت شدند؟
نخست وزیر پاکستان ادامه داد: درحالیکه نیمی از مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و 75 درصد از بودجه ملی این کشور به کمک‌های خارجی وابسته است، تحریم طالبان بزودی منجر به یک فاجعه بشری خواهد شد.
نخست وزیر پاکستان همچنین اذعان داشت: رویدادها در افغانستان هنوز در حال پیشرفت است و افرادی مانند ما هنوز نمی‌دانند که به کجا خواهد رسید. خروج آمریکا از این منطقه باعث ایجاد خلائی خواهد شد. افغانستان یک کریدور تجاری است که پاکستان را به سایر کشورهای آسیایی متصل می‌کند و به همین دلیل است که این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.
عمران خان تصریح کرد: «نگرانی من این است که اگر جامعه جهانی، افغانستان را اینطور رها کند، این کشور به آسانی می‌تواند به 1989 برگردد، زمانیکه شوروی و آمریکا افغانستان را ترک کردند و بیش از 200 هزار نفر افغان در هرج و مرج‌ها کشته شدند.»
وی با تایید اینکه دولت طالبان فراگیر نیست، افزود که دولت اعلام شده طالبان انتقالی است، اما باید برای ایجاد یک دولت فراگیر تلاش شود زیرا افغانستان جامعه‌ای با تنوع قومی بالا است.
نخست وزیر پاکستان با اظهار اینکه باید به طالبان وقت داد، تصریح کرد: «آنها اظهارات درستی داشته‌اند و گزینه دیگری ندارند. اکنون اگر آن‌ها را تحریم کنیم، دیگر چه می‌توانیم انجام دهیم؟ بهترین راه این است که آن‌ها را تشویق کنید تا تعهداتشان را عملی کنند.»
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала