آی‌او‌اس یا ‌اندروید؛ کدام سیستم عامل امن‌تر است؟

© East News / PhotoAtelierآی‌او‌اس یا ‌اندروید؛ کدام سیستم عامل امن‌تر است؟
آی‌او‌اس یا ‌اندروید؛ کدام سیستم عامل امن‌تر است؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.10.2021
عضو شوید
اپل در واکنش به «قانون بازارهای دیجیتال» پیشنهادی از سوی کمیسیون اروپا که این شرکت را به فراهم‌سازی بستر نصب اپ از خارج اپ استور وادار می‌کند، در گزارشی طولانی به ریسک‌های مربوط به امنیت و حریم خصوصی این روش نصب اپلیکیشن پرداخته و مدعی شده که علت امنیت بالاتر iOS نسبت به اندروید همین مسئله است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیجیاتو، سند جدید اپل با عنوان «ساخت یک اکوسیستم قابل اعتماد برای میلیون‌ها اپلیکیشن» می‌گوید بدافزارها و تهدیدات امنیتی در پلتفرم‌هایی که امکان نصب جانبی اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کنند، به وفور دیده می‌شود. این شرکت با اشاره به گزارش 2019 و 2020 نوکیا می‌گوید میزان بدافزارهای اندروید به همین دلیل 15 تا 47 برابر بیشتر از iOS بوده است.
مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی اپل با تراشه M1X از راه می‌رسند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.08.2021
مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی اپل با تراشه M1X از راه می‌رسند
از سوی دیگر، اپل مدعی است که بدافزارها به ندرت به iOS راه پیدا می‌کنند و بسیاری از حملات به‌صورت متمرکز و از سوی سازمان‌های دولتی انجام شده است. این شرکت می‌گوید کارشناسان به‌طور کلی قبول دارند که iOS ایمن‌تر از اندروید است چون اپل از نصب جانبی اپلیکیشن‌ها پشتیبانی نمی‌کند.
کوپرتینویی‌ها تاکید دارند که تصویب قوانین جدید برای نصب جانبی برنامه‌ها باعث حذف برخی تدابیر امنیتی علیه دسترسی‌های شخص ثالث به اجزای سخت‌افزاری و کارکردهای غیرعمومی سیستم عامل می‌شود و امنیت و حریم خصوصی کاربران را به خطر می‌اندازد.
اپل می‌گوید با این کار حتی کسانی که مایل به نصب جانبی اپلیکیشن‌ها نباشند و بخواهند به استفاده از اپ استور ادامه دهند هم در معرض خطر قرار می‌گیرند، چون ممکن است برنامه‌ای که برای کار، تحصیل یا سایر امور خود به آن نیاز دارند، در خارج از اپ استور ارائه شود. به‌علاوه، مجرمان سایبری نیز می‌توانند با تقلید از ظاهر اپ استور یا تبلیغ قابلیت‌های رایگان و ویژه کاربران را به نصب بدافزارها فریب دهند.
این شرکت در ادامه مثال‌های بیشتری را از بدافزارهای رایج در دنیای پلتفرم‌های موبایلی از جمله اندروید ارائه و استدلال‌های بیشتری را برای مخالفت با نصب اپلیکیشن‌ها از خارج اپ استور مطرح کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала