طرح خروج بایدن از افغانستان پای نظامی آمریکایی را به دادگاه کشاند

© AFP 2023 / Taylor Crul / US AIR FORCEАмеркианский военный в аэропорту Кабула
Амеркианский военный в аэропорту Кабула  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.10.2021
عضو شوید
یک نظامی نیروی دریایی آمریکا به دلیل انتقاد از دولت بایدن در خصوص نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان متهم شناخته شد.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه The Washington Postبه نقل از تیم پارلاتور، وکیل مدافع نوشت، استوارت شلر افسر نیروهای دریایی امریکا که در ماه آگست امسال، مقامات و فرماندهی نظامی ایالات متحده را به دلیل اشتباهات در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شدیدا مورد انتقاد قرار داده بود، برخی اتهامات علیه خود را پذیرفت.
تجهیزات نظامی آمریکایی در دست طالبان؛ اردوغان: باید هزینه‌ی برای این کار بپردازند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.09.2021
تجهیزات نظامی امریکا در دست طالبان؛ اردوغان: باید هزینه‌ی برای این کار بپردازند
شلر قرار است روز پنجشنبه ، 14 اکتبر، در دادگاه نظامی در کارولینای شمالی حاضر شود. چندین اتهام به طور همزمان علیه وی ، از جمله بی احترامی به افسران و نافرمانی عمدی از مقامات بلند رتبه و سوء رفتار در هنگام انجام وظیفه مطرح شده است.
به گفته پارلاتور ، شلر قصد دارد یک قرارداد پیش از محاکمه را امضاء کند ، که در بر اساس آن وی مسئولیت اقدامات خود را بر عهده می گیرد و گناه خود را می پذیرد. به گفته وی ، دگرمن شلر امیدوار است از این طریق بتواند از حکم زندان نجات یابد و حداقل با شرایط شرافتمندانه اخراج خود را تضمین کند و در نتیجه تعدادی از مزایای نظامی را حفظ کند.
وکیل  بدون ارائه جزئیات از توافق احتمالی گفت: "ما امیدواریم که او توبیخ شود ، نه بیشتر از آن".
گفتنی است، استوارت شلر، دگرمن نیروی دریایی آمریکا بعد از آن که به طور علنی از رهبران ارشد ایالات متحده درباره اقدامات و تصمیمات مربوط به خروج آمریکا از افغانستان انتقاد و خواستار پاسخگویی شد، از کارش کنار گذاشته شد.
او در کلیپی پربازدید که ساعاتی پس از کشته شدن 13 نظامی آمریکایی در حملات فرودگاه کابل منتشر کرد، رهبری آمریکا را خطاب قرار داد.
این تفنگدار آمریکایی در این ویدئو گفت: این ویدیو ساخته نمی‌شود زیرا به طور بالقوه در یک زمان احساسی قرار داریم، این کار را به این دلیل انجام می‌دهم که نارضایتی و تحقیر فزاینده‌ای نسبت به بی‌کفایتی درک شده در سطح سیاست خارجی دارم.
فرمانده گردان تفنگداران دریایی گفت که آمادگی دارد از 17 سال سابقه کاری خود بگذرد تا از سران آمریکا بخواهد که به شکست‌های خود در افغانستان اعتراف کنند.
شلر گفت که اکنون از دوستانش در ارتش می‌شنود که می‌پرسند آیا همه جان باختگان طی دو دهه گذشته در افغانستان بعد از آن که خروج سراسیمه آمریکا باعث قدرت گرفتن طالبان شد، ارزشش را داشت. این نظامی آمریکایی که سابقه حضور در جنگ‌های عراق و افغانستان را دارد، افزود: آنچه من (در پاسخ) خواهم گفت این است که از نظر من، احتمالاً همه آن افراد بیهوده مردند.
وی ادامه داد: ما رهبرانی نداریم که اشتباه خود را پذیرفته و دستشان را بلند کرده و بگویند «ما در نهایت این کار را خوب انجام ندادیم». بدون آن (اذعان به اشتباه)، ما همچنان اشتباهات مشابه را تکرار می‌کنیم.
شلر در ادامه گفت که شخصاً تحت تأثیر فاجعه کابل قرار گرفت که جان برخی از افراد نزدیک او را گرفت.
حدود ۱۸ ساعت پس از بارگذاری ویدئوی او در فیس‌بوک، تفنگدار دریایی اعلام کرد که برکنار شده است.
گفتنی است پس از کشته شدن دست‌کم 13 نظامی آمریکایی در افغانستان، درخواست‌ها برای استعفای بایدن در محافل سیاسی این کشور بالا گرفت. بسیاری از رسانه‌های آمریکا از جمله شبکه خبری «سی‌بی‌اس»، روز انفجار در فرودگاه کابل را بدترین روز برای ریاست‌جمهوری بایدن توصیف کرده‌ و به اشتباهات فاحش و خطاهای محاسباتی‌ دولتش در تخلیه شهروندان آمریکایی از افغانستان اشاره کرده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала