برگزاری نشست مسکو در شرایط کنونی برای افغانستان چه اهمیت دارد؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر برگزاری نشست مسکو در شرایط کنونی برای افغانستان چه اهمیت دارد؟
برگزاری نشست مسکو در شرایط کنونی برای افغانستان چه اهمیت دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.10.2021
عضو شوید
نماینده پیشین پارلمان افغانستان برگزاری نشست تروئیکا و نشست مسکو را برای افغانستان بسیار مهم می‌داند.
ضمیر کابولوف، نماینده رئیس‌جمهور پوتین در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرده بود که گروه طالبان به نشست مسکو پیرامون افغانستان در مسکو که قرار است 20 اکتوبر (28 میزان)  برگزار شود دعوت کرده است.
در مورد این که چه موضوعاتی ممکن در این نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت، محمد رحیم علی‌یار، نماینده پیشین پارلمان افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت:
«به نظر من مهم‌ترین موضوعی که در این جلسه مورد بحث قرار می‌گیرد، تشکیل حکومت همه‌شمول است. در این جلسه نمایندگان اقوام و طالبان احتمال شرکت کنند و طبعیتا موضوع مهم بحث ایجاد یک حکومت همه‌شمول و یک حکومت غیرانحصاری که مورد قبول مردم و دنیا قرار بگیرد، خواهد بود».
 به گفته وی، یکی از موضوعات مورد بحث نشست مسکو هفته آینده در مسکو موضوع همسایه‌های افغانستان و کشورهای آسیای میانه خواهد بود.
آقای علی‌یار افزود:
«موضوع دیگر که ممکن در این نشست بحث شود، موضوع همسایه های افغانستان، کشورهای آسیای میانه که طبعیتا نگرانی های در این قسمت‌ها هم وجود دارد که چگونه می‌تواند حکومت جدید افغانستان با همسایه‌های خود یک تعامل نیک داشته باشد تا مسائل سیاسی و اقتصادی شان به گونه بدون تشنج و بدون درگیری حل شود. موضوع تاجیکستان هم احتمالا مورد بحث قرار بگیرد».
پیش از این، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که منتظر پاسخ طالبان به دعوت این کشور برای مشارکت در نشست مسکو با موضوع افغانستان هستند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از ششمین نشست وزیران خارجه کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا(CICA) در نور سلطان، پایتخت قزاقستان، در جمع خبرنگاران اظهار داشت:
«منتظر پاسخ طالبان افراد دیگر به دعوت ما در مورد مشارکت در نشست مسکو که روز 20 اکتوبر پیرامون افغانستان برگزار می‌شود، هستیم».
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه برای افغانستان روز سه‌شنبه، 12 اگست گفته بود که نشست «تروئیکا» با مشارکت روسیه، امریکا، چین و پاکستان قبل از نشست مسکو (فرمت مسکو) برگزار می‌شود.
برگزاری نشست ترویکا و نشست مسکو از چه لحاظ مهم است، نماینده پیشین پارلمان افغانستان می‌گوید:
«اهمیت چنین جلسات برای افغانستان بسیار بالا است. متاسفانه حوادث در افغانستان خیلی مترقبه پیش آمدم و هم دنیا و هم مردم و حتی طالبان را غافل‌گیر کرد. حکومت جدید افغانستان نیاز بر این دارند که روابط خود را با کشورهای مختلف دنیا ترمیم، توسعه و روابط نیک با آنها برقرار بکنند».
آقای علی‌یار می‌گوید، در شرایط که از یک طرف هیچ کشور دنیا تاهنوز حکومت طالبان را به‌رسمیت و از طرف دیگر نگرانی های در داخل افغانستان هم وجود دارد، برگزاری این نشست‌ها می‌تواند در هر دو عرصه مهم باشد.
وی اضافه کرد:
«اگر چنین جلسات به خوبی پیش برود، هم در عرصه ملی و هم در عرصه بین‌المللی مهم است. و همچنان اگر طرف‌های مختلف قضایا که در این جلسات شرکت می‌کنند بتوانند به یک دیدی منعطف و واقع بینانه ببینند، به نظر من، آنها می‌توانند گره از مشکلات افغانستان را بگشایند و برای مردم و حکومت افغانستان گام هایی را بردارند».
مسکو پیش از این نیز کنفرانس‌هایی در مورد افغانستان برگزار کرده است. این کشور در ماه مارچ میزبان کنفرانسی با اشتراک مقام‌های کشورهای ایالات متحده امریکا، چین و پاکستان بود. این کشورها در اعلامیه مشترکی در پایان این کنفرانس از جوانب آن زمان منازعه خواسته بودند که به توافق صلح برسند و خشونت را متوقف سازند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала