گسترش روند مذاکرات؛ طالبان درپی به رسمیت شناختن‌شان هستند؟

© Photo / twitter/Qahar.Bگسترش روند مذاکرات؛ طالبان درپی به رسمیت شناختن‌شان هستند؟
گسترش روند مذاکرات؛ طالبان درپی به رسمیت شناختن‌شان هستند؟  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.10.2021
عضو شوید
کارشناس ترکی در مسائل سیاسی در انقره درباره دید و بازدیدهای طالبان با کشورهای مختلف اظهار نظر کرده است.
تاریخ چهاردهم اکتوبر، نشستی که میان طالبان و وزیر خارجه ترکیه در انقره انجام شد، چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور خواست که افغانستانی هایکه به این کشور مهاجرت کرده اند، دوباره به کشورشان برگردند. قرار است تاریخ 20 اکتوبر فرمت مسکو، درباره افغانستان دایر گردد و از طالبان در این نشست مهم نیز دعوت شده است.
دوگاجان بوشران، کارشناس ترکی در مسائل بین‌المللی در مرکز مطالعات سیاسی و بحران در انقره، در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک، در مورد سفرهای پسین گروه طالبان به کشورهای منطقه اظهار داشت:
"پس از آنکه قدرت سیاسی افغانستان به دست طالبان آمد، دو روند در جامعه جهانی پدیدار شد، اول: ایجاد همکاری همه جانبه با طالبان به منظور جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته آنها. دوم اینکه به بی‌باوری به طالبان نگاه می‌کنند. کسانی که به دنبال جذب طالبان به همکاری بین المللی هستند عمدتا نگران رادیکالیزاسیون احتمالی در منطقه هستند."
بوشران افزود که موضع گیری جامعه جهانی در قبال طالبان نسبتاً درحال نرم شدن است.
این کارشناس مسائل بین المللی اظهار داشت:
"فکر کردن به اینکه دیگر کشورها حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، ارزش ندارد. بازیگرهای اصلی بجای به رسمیت شناختن، عملاً با طالبان کار خواهند کرد. پاکستان می تواند اولین گام های واقعی را در جهت به رسمیت شناختن طالبان بردارد، زیرا اسلام آباد در حال حاضر دیپلماسی فعالی را در زمینه به رسمیت شناختن طالبان انجام می دهد. با این حال، سایر کشورها به احتمال زیاد منتظر ایالات متحده در این زمینه هستند."
آیتون اورهان، کارشناس مرکز مطالعات خاورمیانه نیز در این باره گفته است:
"با حضور یک حکومت جدید، هم کشورهای منطقه و هم کشورهای خارجی در باره روابط خود با طالبان درحال تصمیم گیری هستند. فوکس آنها روی سیاست داخلی و خارجی طالبان خواهند بود. تمایل به ایجاد روابط وجود دارد، اما جامعه بین المللی نیز انتظارات خاص خود را دارد. در جریان مذاکراتی که ترکیه با طالبان داشت، در مورد ضرورت ایجاد طالبان در این کشور و تعیین وضوح بیشتر موقعیت جنبش در رابطه با حقوق زنان گفته شد."
این کارشناس علاوه کرد:
"طالبان درک می‌کنند که برای بازسازی کشور و حل مشکلات اقتصادی باید مسئولیت پذیرتر رفتار کنند: "یکی از مهمترین نکات جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پایگاه سازمان های تروریستی است."
اوایل ماه اگست طالبان حملات خود علیه نیروهای دولتی افغانستان را افزایش داد. 15 اگست نیروهای طالبان وارد کابل شدند و کنترول کاخ ریاست‌جمهوری را به دست گرفتند. سپس گزارش شد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان کشور را ترک کرده است. بامداد 16 اگست طالبان اعلام کرد که جنگ در افغانستان به پایان رسیده است و شکل حکومت آینده افغانستان به زودی مشخص خواهد شد. روز 7 سپتمبر طالبان فهرست اعضای دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала