اردوغان به امریکا پیشنهاد داده به جای اف-۳۵ به ترکیه اف-۱۶ بدهد

© AFP 2023 / Adem Altanاردوغان به امریکا پیشنهاد داده به جای اف-۳۵ به ترکیه اف-۱۶ بدهد
اردوغان به امریکا پیشنهاد داده به جای اف-۳۵ به ترکیه اف-۱۶ بدهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.10.2021
عضو شوید
 رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، که امریکا پیشنهاد بکار گیری از پول پرداختی ترکیه برای پروژه اف-۳۵ برای سفارش جنگنده‌های اف-۱۶ را ارائه کرده است.
  اردوغان: میدان‌هوایی کابل را با قطر و افغانستان مدیریت می‌کنیم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.10.2021
اردوغان: میدان‌هوایی کابل را با قطر و افغانستان مدیریت می‌کنیم
رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که امریکا به این کشور پیشنهاد داده است، از سرمایه‌گذاری انجام شده انقره برای پروژه اف-۳۵ برای خرید اف-۱۶ از آمریکا استفاده شود.
پیش از این در رسانه‌های غربی آمده بود که ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶» و حدود ۸۰ کیت نوسازی هواپیماهای جنگی خود از آمریکا شده است.
پیش از این، انقره بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده «اف-۳۵» سفارش داده بود که قرار بود توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شود، اما در سال ۲۰۱۹پس از خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی «اس-۴۰۰»، واشنگتن ترکیه را از این قرارداد کنار گذاشت.
از سوی دیگر برخی رسانه‌ها از اقدام دولت آمریکا در تجهیز ارتش یونان به جنگنده‌های اف-35 خبر دادند. طبق گزارش‌های قبلی، دولت آمریکا قصد دارد ۶ فروند از جنگنده‌های اف-۳۵ که ترکیه پیشتر سفارش داده بود را به یونان  بفروشد.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر از آمریکا خواست که بعد از کنار گذاشتن این کشور از پروژه ساخت جنگنده اف‌-۳۵ پول پرداختی ترکیه را برگرداند.
اردوغان درباره کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه ساخت جنگنده‌های اف‌۳۵ گفته بود: «ما ۱.۴ میلیارد دالر پرداخت کردیم. این پول چه می‌شود. ما این پول را به سادگی به دست نیاوردیم. یا باید هواپیماهایمان را به ما بدهند و یا پولمان را برگردانند».
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала