طالبان به یونسیف تعهد داده‌اند که مکاتب دختران را باز می‌کنند

© @https://twitter.comبازگشایی مکاتب در افغانستان بدون حضور دختران؛ یونیسف واکنش نشان داد
بازگشایی مکاتب در افغانستان بدون حضور دختران؛ یونیسف واکنش نشان داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.10.2021
عضو شوید
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونسیف)، گفته است، طالبان تعهد داده‌اند که مکاتب دخترانه را به‌زودی بازگشایی می‌کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسا نه ها، عمر عبدی، معاون اجرایی یونیسف، گفته است که طالبان قصد دارند چارچوبی را اعلام کنند که به دختران اجازه می‌دهد تا بالاتر از صنف ششم درس بخوانند. طالبان تا هنوز در این رابطه چیزی نگفته‌اند، اما پیش‌‎تر بلال کریمی، از سخنگویان حکومت طالبان، به رسانه ها گفته بود که روی طرزالعمل بازگشایی مکاتب دخترانه کار جریان دارد. آقای کریمی مشخص نساخته بود که این طرزالعمل چه وقت نهایی می‌شود، اما معاون اجرایی یونسیف گفته است که این طرزالعمل بین یک الی دو ماه منتشر می‌شود. بیش‌تر نهاد‌های بین‌المللی خواستار بازگشایی فوری مکاتب به روی دختران در افغانستان شده‌اند. عفو بین‌الملل نیز از طالبان خواسته است که فوراً به دختران در افغانستان اجازه ادامه تحصیل بدهند.
دختران پایتخت افغانستان خواستار بازگشایی مکاتب شان است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.10.2021
دختران پایتخت افغانستان خواستار بازگشایی مکاتب شان است
عفو بین‌الملل گفته است که حقوق و آرمان‌های یک نسل کامل از دختران در سراسر افغانستان نادیده گرفته شده است و سرکوب می‌شود. این سازمان از جامعه بین‌المللی خواسته است که از تخصیص بودجه مناسب برای بخش آموزش در افغانستان اطمینان حاصل کنند تا مکتب‌ها بتوانند از طریق سازمان‌های غیردولتی به فعالیت خود ادامه دهند.
عمر عبدی، معاون اجرایی یونیسف، روز جمعه، بیست‌وسوم میزان، در مقر سازمان ملل گفته است: «وزیر معارف طالبان به ما گفته در حال کار روی چارچوبی هستند که به‌زودی اعلام خواهد شد. طبق این چارچوب همه دختران اجازه ورود به مکاتب را پیدا خواهند کرد.» عبدی ابراز امیدواری کرده است که این اتفاق هرچه سریع‌تر رخ دهد. عمر عبدی گفته است که سازمان ملل از مقام‌های طالبان خواسته که هرچه زودتر زمینه بازگشت دختران به آموزش را فراهم سازند. عبدی تاکید کرده است که یک هفته قبل در سفری که به افغانستان داشته، با مقام‌های طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است. معاون اجرایی یونسیف خاطرنشان کرده است که در تمام جلساتش آموزش دختران نخستین موضوعی بوده که مطرح کرده است. وی یادآور شده است که در حال حاضر تنها در پنج ولایت افغانستان، دختران به مکتب رفته می‌توانند. به نقل از یونسیف، بلخ، جوزجان، سمنگان، کندز و ارزگان، پنج ولایتی است که دختران اجازه رفتن به مکاتب را دارند.
پیش از این حکومت طالبان دستور بازگشایی مکاتب پسرانه دوره لیسه را در بیست‌وهفتم سنبله داد، اما تا هنوز دختران دوره لیسه اجازه رفتن به مکاتب را ند‌ارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала