کرزی: طالبان برای به رسمیت شناخته شدن جهانی، اول باید مشروعیت ملی داشته باشند

© Sputnik / Kh. Akifiحامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.10.2021
عضو شوید
رییس جمهوری پیشین در مصاحبه‌ای گفته‌است که در تمام کشورها داشتن مشروعیت ملی بنیاد رسمیت بین‌المللی است.
به گزارش اسپوتنیک، حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین می‌گوید، دولت طالبان در قدم اول باید مشروعیت ملی را کسب کند تا به شناسایی بین‌المللی دست یابد
 رییس جمهوری پیشین در مصاحبه‌ای با "صدای آمریکا" گفته‌است که در تمام کشورها داشتن مشروعیت ملی بنیاد رسمیت بین‌المللی است.
سفارت روسیه در کابل: کرزی و عبدالله در میان دعوت شدگان نشست مسکو نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.10.2021
سفارت روسیه در کابل: کرزی و عبدالله در میان دعوت شدگان نشست مسکو نیست
او گفته‌است که مشروعیت ملی دولت طالبان از طریق انتخابات و یا با در نظر داشت وضعیت فعلی، از طریق لویه‌ جرگه به میان آمده می‌تواند.
طالبان پس از تسلط بر کابل «امارت اسلامی افغانستان» بنا کرده و همچنین دولت موقت را نیز تشکل داده‌اند. تاکنون اما هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.
کرزی در عین حال تاکید کرده که حکومت طالبان باید دارای یک قانون اساسی باشد.
او بیان کرده که طالبان به قانون اساسی شاهی افغانستان اشاره کرده‌اند؛ اما نیاز است که این قانون از طریق یک فرمان نافذ شود و «سپس زیر چتر پرچم سه رنگ به حکومت‌داری ادامه دهند».
رییس جمهوری پیشین در این گفتگو به مداخلات پاکستان در افغانستان اشاره کرده و گفته است که «پاکستان نماینده افغانستان نیست».
او گفته پاکستان به جای مداخله یا تشوق افراطیت یا تروریزم، یک رابطه متمدنانه و استوار بر اصول مدنی و روابط بین‌المللی با افغانستان ایجاد کند.
آقای کرزی گفته‌است: «ما مطمئن هستیم که حکومت فعلی، تحریک طالب‌ها نسبت به مداخلات پاکستان حساسیت نشان می‌دهد.»
گفتنی است پس از سقوط دولت اشرف‌غنی، جنرال فیض حمید؛ رییس پیشین استخبارات ارتش پاکستان (آی‌اس‌آی) به کابل آمد و با سران طالبان دیدار داشت. هدف از این سفر فیض حمید حل اختلاف میان رهبران طالبان دانسته می‌شود؛ اما مقامات طالبان می‌گوید، این مقام پاکستانی برای بهبود روابط به کابل آمده بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала