افزایش واردات کالا از افغانستان به خراسان رضوی ایران

© Photo / IRNAافزایش واردات کالا از افغانستان به خراسان رضوی ایران
افزایش واردات کالا از افغانستان به خراسان رضوی ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.10.2021
عضو شوید
 رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ایران گفت: واردات کالا از افغانستان به خراسان رضوی این کشور در نیمه نخست امسال افزایش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمدعلی امیرفخریان رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ایران روز سه شنبه گفت: پیش از این همواره میزان صادرات کالا از خراسان رضوی به افغانستان بیشتر از واردات کالا از افغانستان به این استان بوده و توازن لازم در تجارت با آن کشور برقرار نبوده است.
افغانستان محور گفت و گوی وزیر دفاع روسیه با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.10.2021
افغانستان محور گفت و گوی وزیر دفاع روسیه با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صادرات کالا به افغانستان، به عنوان نخستین شریک تجاری خراسان رضوی، طی ۶ ماهه نخست امسال به رقم ۲۸۸ میلیون دالر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافت.
امیرفخریان افزود: کل واردات کالا به استان طی ۶ ماهه نخست امسال ۲۵۸ میلیون دالر بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد رشد داشته است.
وی عمده واردات کالا به خراسان رضوی در ۶ ماهه ابتدای امسال را مواد اولیه و ماشین آلات بخش تولید ذکر و بیان کرد: واردات گوشی تیلیفون همراه با ۲۵ درصد رشد، پنبه با ۹ درصد رشد، نخ یک لایه با ۱۰۰ درصد رشد، ماشین آلات خط تولید نورد گرم به ارزش هشت میلیون دالر، اسانس های غذایی، کلروپتاسیم به ترتیب بیشترین حجم واردات کالا به استان را در این مدت تشکیل داده اند.
وی کشورهای مبدا واردات کالا به خراسان رضوی در ۶ ماهه نخست امسال را به ترتیب امارات متحده عربی با ۱۱۲ میلیون دالر، ازبیکستان با ۶۰ میلیون دالر، چین با ۲۰ میلیون دالر، هند با ۱۷.۳ میلیون دالر، ترکیه با ۱۵.۸ میلون دالر و نیز عمان، افغانستان، آلمان و پاکستان ذکر کرد.
وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۳۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۶ میلیون دالر از خراسان رضوی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد در وزن و ۶ درصد در ارزش رشد داشته است.
امیرفخریان اظهار داشت: در این مدت صادرات محصولات صنعتی از خراسان رضوی رشد قابل ملاحظه ای داشته به طوری که صادرات میله های آهنی با ۷۶.۸ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳۱ درصد رشد داشته است.
وی صدور ۲۸ میلیون دالر پسته، ۲۰ میلیون دالر زعفران در بسته‌بندی های ۳۰ گرمی و ۱۷ میلیون دالر کفپوش را به ترتیب جزو اقلام اصلی صادراتی از خراسان رضوی در ۶ ماهه امسال برشمرد که بیشترین میزان را در بین سایر اقلام صادراتی داشته است.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صادرات کفپوش در این مدت از استان نسبت به مدت مشابه سال قبل هزار و ۱۳۹ درصد و پلی اتیلن هزار و ۶۰۰ درصد افزایش یافت.
امیرفخریان صادرات کالا از خراسان رضوی به ازبکستان را در ۶ ماهه نخست امسال ۱۰۴.۵ میلیون دالر با رشد ۲۷۷ درصدی، صدور کالا به ترکمنستان را ۶۸ میلیون دالر با رشد ۱۸۹ درصدی، صادرات به عراق را با ۴۲.۵ میلیون دالر با رشد ۱۴ درصدی، صدور کالا به پاکستان را ۲۳ میلیون دالر با رشد ۱۰۱ درصدی، صادرات به قرقیزستان را ۲۲.۳ میلیون دالر با رشد ۲۷۱ درصدی و صدور کالا به قزاقستان را ۲۰ میلیون دالر با رشد ۱۱۹ درصدی ذکر کرد.
وی گفت: صادرات از خراسان رضوی به کشورهایی مانند بلغارستان، ماکائو، روسیه و تاجیکستان در ۶ ماهه نخست امسال از رشد بیش از ۴۰۰ درصدی برخوردار بوده و افزایش صادرات به روسیه به دلیل قرار گرفتن این کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و افزایش صادرات به ترکمنستان با توجه به کاهش محدودیت های موجود و اقدامات قبلی از جمله برگزاری نمایشگاه و اعزام و پذیرش هیات تجاری قابل توجه است.
وی تراز تجاری خراسان رضوی در ۶ ماهه نخست امسال را مثبت و معادل ۳۸۸ میلیون دالر ذکر کرد و گفت: در این مدت حجم تجارت استان افزایش یافته است که دلیل عمده آن افزایش صادرات و واردات کالا است به ویژه اینکه صادرات اقلام صنعتی در این مدت رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره وضعیت تجارت با ترکمنستان و مرزهای مشترک با آن کشور گفت: هم اینک مرزهای سرخس و لطف آباد با ترکمنستان باز است و محدودیت ها در آن نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.
امیرفخریان اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست امسال صادرات از مرز سرخس ۶۲ میلیون دالر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲۵ درصد افزایش یافته است و در این مدت ۳۲ میلیون دالر کالا از مرز لطف آباد صادر شده است.
وی اضافه کرد: مرز باجگیران به دلیل سیاستهای ترکمنستان مبنی بر تمرکز مسیر کالایی در سرخس و لطف آباد، با محدودیت هایی در مراودات کالا مواجه شده و در مدت مزبور صادرات کالای زیادی از این مرز ثبت نشده است.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مرز شمتیغ در شهرستان خواف به دلیل شرایط سیاسی کشور افغانستان تعطیل است و فعلا مراوده کالایی از طریق این مرز انجام نمی گیرد. 
خراسان رضوی ۶ گمرک در لطف آباد، سرخس، شمتیغ، باجگیران، دوغارون و مشهد و ۲ بازارچه مرزی در تایباد واقع در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала