تقابل تازه‌ی دشمنان قدیمی/ حاکمیت طالبان و تلاش داعش برای سربازگیری در شمال افغانستان

© AP Photo / Seivan Selimیک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد
یک سرکرده ارشد داعش در افغانستان کشته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.10.2021
عضو شوید
  دولت اسلامی (داعش) در حال تلاش برای جذب جوانان در مناطق شمالی و شرقی کشور است. به گفته یکی از نمایندگان سابق مجلس، داعش هنوز سلاح و شرایط بهتری ندارد، اما ممکن است در آینده شرایط تغییر کند.
میرافضل حیدری رئیس سابق کمیسیون امور دفاعی مجلس نمایندگان اخیرا در اظهاراتی بیان داشته است که  خطرناک ترین اعضای داعش که در گذشته توسط نیروهای افغان دستگیر شده بودند، از زندان ها آزاد شدند و آنان اکنون از جوانان در مناطقی از افغانستان درخواست می کنند که با آنها همکاری کنند.
 از زمان تصرف قدرت توسط طالبان، داعش چندین حمله در افغانستان انجام داده است؛ از حملات کوچک به اهداف طالبان گرفته تا حملات بزرگی مانند بمب گذاری انتحاری در هفته های گذشته و کشته شدن تعداد زیادی از غیر نظامیان در دو مسجد متعلق به مسلمانان شیعه مذهب.
به تازگی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از ورود جنگجویان داعشی از سوریه و عراق به افغانستان و تجمع شان در ولایت های شمالی افغانستان ابراز نگرانی کرد.
  • اوضاع در مرز های شمالی افغانستان چگونه است؟  برای مقابله با داعش چه اقداماتی انجام می‌شود، و آیا طالبان، نیرو و ابزار کافی برای مبارزه مستقل با تروریسم داعش در اختیار دارند یا خیر؟
متقی: داعش مرکز و قدرت نظامی در افغانستان ندارد، به نفع‌شان تبلیغ می‌شود
بلال کریمی، معاون ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در خصوص اینکه گویا شبه نظامیان داعش و یا گروه های دیگر تروریستی از عراق و سوریه به افغانستان منتقل شده اند به اسپوتنیک گفت، این اطلاعاتی کاملا کذب و غیر منطقی است و دراین مورد برداشت نادرست صورت گرفته.
«به همه مشخص است که مجاهدین امارت اسلامی در تمام نقاط افغانستان حاکمیت و تسلط کامل دارند. هیچ منطقه‌ی در افغانستان نیست که خارج از کنترل دولت طالبان باشد. ما به تمام کشورها و به ویژه کشورهای همسایه اطمینان می‌دهیم که هیچ تهدیدی متوجه امنیت آنها نیست و این کشور ها هیچگونه آسیبی را از افغانستان متقبل نخواهند شد».
معاون سخنگوی طالبان همچنین متذکر شد که داعش جایگاهی میان مردم افغانستان ندارد و نیروهای طالبان قادر هستند با فعالیت‌های داعش برخورد کنند.
«گروه تروریستی داعش امکان ندارد از خاورمیانه به افغانستان جنگجو منتقل کند؛ زیرا سفر از کشورهای مذکور به افغانستان خیلی سخت بوده و احتمالی وجود ندارد که این سفر را انجام دهند».
وی گفت مجاهدین امارت اسلامی با بیداری تمام اوضاع افغانستان را در کنترل دارند و از دید آنها هیچگونه تحرک غیر معمول پوشیده نمی ماند و در صورت احساس هرگونه تهدید تروریستی آنرا کشف و در اسرع وقت نابود می‌کنند.
«نیرو های ما با در نظر داشت منافع ملی کشور اوضاع را نظارت می‌کنند و با اطمینان گفته می‌توانیم که برخی تحرکات کوچک موجود است که نمی‌توان آنها را تهدید بزرگ دانست. ما تلاش داریم ریشه های پدیده تروریسم را نابود کنیم و کشور خود را از شر جنایتکاران نجات دهیم».
وی در خصوص  این که چه مدت زمانی نیاز است تا داعش در افغانستان ریشه کن ساخته شود، می‌گوید، داعش در افغانستان در کدام منطقه مشخص حضور ندارد تا ما بگوییم که در چه مدت زمانی آنرا ریشه کن می‌کنیم. تهدید داعش در افغانستان از میراث های اداره پیشین است در کابل و جلال آباد مخفیگاه های را در اختیار دارند و هرازگاهی اقدامات خرابکارانه‌ی را انجام می‌دهند.
«مجاهدین امارت اسلامی تا کنون شمار زیادی از جنگجویان داعش را دستگیر نموده و به پنجه شریعت اسلامی سپرده اند و فعلا برای کشف و خنثی سازی تحرکات احتمالی گروه های تروریستی، قطعات خاص نیرو های "امارت اسلامی" گماشته شده و آنها وظیفه دارند تا تهدیدات ناشی از گروه های تروریستی را کشف و خنثی کنند. این پروسه تدریجی است و به صورت منظم اجرا می‌شود.»
در همین حال،محمد حسن جعفری دبیر کل حزب رفاه افغانستان و کارشناس سیاسی، در صحبت با اسپوتنیک گفت، خطر تروریسم و افراط گرایی در تمامی کشور ها و به ویژه افغانستان موجود است.
«با کمال تأسف گروه تروریستی دولت اسلامی "داعش" ساخته دست آمریکا است و آمریکا اکنون در همکاری با شماری از کشورهای منطقه در حال انتقال داعش از خاور میانه "عراق و سوریه" به افغانستان است».
 به گفته دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان برنده اصلی جنگ های داخلی در افغانستان به جز خارجی‌ها از جمله آمریکا و مزدوران نیابتی‌شان، کسی دیگری نیستند.
«در حالی که جهانیان سکوت نموده و خاموش هستند قربانی اصلی تمام اقدامات ضد بشری در افغانستان مردم بیگناه بوده و می‌باشند. تحریک اسلامی طالبان باید جلو نسل کشی و جنایت گروه تکفیری و تروریستی داعش را بگیرند و بیش از این نگذارند مردم افغانستان قربانی خواسته‌ها و توطئه‌های شوم بیگانگان گردد».
دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان به نمایندگی از شیعیان افغانستان ضمن محکوم کردن حملات تروریستی اخیر، خواستار برگزاری جلسه عاجل و فوری کشورهای اسلامی به ارتباط جنایت علیه مردم افغانستان شد.
مجاهد: داعش هیچ تهدیدی برای افغانستان نیست - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.09.2021
مجاهد: داعش هیچ تهدیدی برای افغانستان نیست
در همین حال "محمد" یک تن از نمایندگان سابق مجلس که نخواست نام کامل او گرفته شود در صحبت با اسپوتنیک گفت، هرچند در گذشته نیز شبه نظامیان گروه تروریستی داعش در برخی نقاط کشور از جمله جلال آباد، زابل و مناطق دیگر، تا اندازه‌ی نفوذ داشت، اما با آمدن طالبان و قدرت گیری این گروه در کشور، زمینه برای فعالیت داعش در افغانستان بیشتر فراهم شد.
«با وجود آنکه پیش از این نیز در جنوب و جنوب شرق افغانستان، جنگجویان داعش  حضور داشت، اما این گروه تلاش دارد در مناطق شمال، شمال شرقی و شمال غربی  افغانستان نیز دامنه گسترش خود را افزایش دهد تا بتواند از طریق این مناطق به مرزهای افغانستان راه یابد».
وی می‌گوید، گرچه طالبان شعار مقابله با داعش را سرمی‌دهند اما در عمل دیده می‌شود که  از زمان قدرت گیری این گروه در افغانستان هیچ کار عملی در زمینه مقابله با داعش، انجام نشده است.
«با توجه به فرهنگ طالبانی در کشور، زمینه های زیاد فعالیت برای داعش در افغانستان وجود دارد و طوری که مشاهده می‌شود طالبان در برنامه مقابله با داعش، اگر در واقعیت چنین برنامه های موجود باشد، موفق نیستند. گروه طالبان بدون هماهنگی داخلی و عدم همکاری کشور های همسایه توان مقابله مستقلانه در برابر داعش را ندارند».
داعش خراسان، شاخه گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی یا داعش در افغانستان، دشمن اصلی طالبان در این کشور محسوب می‌شود و تا کنون حملات متعددی را انجام داده است.
پس از دومین حمله مرگبار داعش به نمازگزاران شیعه در افغانستان، مقامات اداره طالبان در کابل متعهد شده اند که خودشان تدابیری برای تامین امنیت مساجد شیعیان روی دست گیرند. قبلا این مساجد توسط محافظان داوطلب مراقبت می شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала