جبهه مقاومت خواستار تحقیقات در خصوص "معامله پشت پرده" خلیل‌زاد با طالبان شد

© @https://twitter.com/USEmbassyKabul هیات اعزامی آمریکا: کمک‌های نظامی و بشردوستانه به افغانستان ادامه می‌یابد
 هیات اعزامی آمریکا: کمک‌های نظامی و بشردوستانه به افغانستان ادامه می‌یابد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.10.2021
عضو شوید
 مقاومت پنجشیر از ایالات متحده آمریکا خواسته است تا درباره معامله نماینده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان با طالبان و خیانت او در مذاکرات تحقیق کند.
به گزارش اسپوتنیک، علی میثم نظری، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان از مقامات آمریکایی خواست تا درباره توافقات "پشت پرده" بین زلمی خلیل‌زاد ، نماینده سابق  آمریکا در امور  افغانستان و گروه طالبان (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه) تحقیق کند.
جبهه مقاومت پنجشیر خلیل‌زاد را متهم به خیانت ملی دانسته است.
آقای نظری در توییتر خود نوشت: «دولت ایالات متحده باید یک تحقیق کامل در مورد معاملات پشت پرده زلمی خلیلزاد با "اتحاد جنایتکار طالبان" انجام دهد. در 3 سال گذشته او با مشروعیت بخشیدن به یک گروه تروریستی و اعطای امتیازات زیاد بدون هیچ دستاورد ملموس به افغانستان و آمریکا خیانت کرد.»
یادآوری می‌کنیم که آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه گفت که زلمی خلیل‌زاد در حال ترک سمت خود است و از وی بابت "دهه‌ها خدمت به مردم آمریکا" تشکر کرد.
بلینکن تأکید کرد که تام وست، معاون خلیل‌زاد که پیش از این در دوران فعالیت جو بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت باراک اوباما، در تیم امنیت ملی فعالیت می‌کرد، به عنوان نماینده جدید ایالات متحده در افغانستان خدمت می‌کند.
خلیل‌زاد قبلا در مصاحبه‌ای با الجزیره اعلام کرده بود که قصد دارد این سمت را ترک کند.
این امر حدود دو ماه پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صورت می‌گیرد که با انتقادات شدید روبرو شد.
خلیل‌زاد از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ریاست هیات ایالات متحده و پست نمایندگی ویژه را بر عهده داشت و مذاکراتی را با طالبان در قطر انجام داد که به توافق صلح بین دو طرف منجر شد.
خلیل‌زاد، متولد افغانستان، از سال 2018 رهبری مذاکرات با طالبان را بر عهده داشت که منجر به توافق فبروری برای خروج نیروهای آمریکایی در سال جاری شد. وی سپس بر جنبش طالبان و دولت اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان فشار آورد تا بر سر راه حل سیاسی برای پایان سالها درگیری مذاکره کند.
پس از سقوط دولت اشرف غنی و قدرت گیری طالبان، خلیل‌زاد به دنبال کمک به تخلیه شهروندان آمریکایی و افغان‌های در معرض خطر که برای دولت ایالات متحده کار می‌کردند، بود.
مقامات فعلی و سابق آمریکا پیشتر گفته بودند که در سه سالی که خلیل‌زاد در این نقش حضور داشت، چهره یکی از بزرگترین شکست‌های دیپلماتیک آمریکا در حافظه تاریخ شد. مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که دیپلمات کهنه کار آمریکایی از اهرم قدرت برای گروه طالبان صرف نظر کرد، به طور مداوم دولت افغانستان را تضعیف کرد و علاقه چندانی به شنیدن دیدگاه‌های مختلف در داخل دولت آمریکا نداشت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала