متقی در مسکو: هیچ دلیلی موجود نیست که به رسمیت شاخته نشوییم

© Sputnikامیر خان متقی
امیر خان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.10.2021
عضو شوید
امیر خان متقی، وزیر امور خارجه موقت افغانستان می‌گوید که طالبان معتقد است تمام شرایط لازم را برای آنکه جامعه بین المللی آن را به عنوان مقامات مشروع افغانستان به رسمیت بشناسد برآورده کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان (گروه تروریستی ممنوع در روسیه)  در جمع خبرنگاران در مسکو گفت که هیئت شرکت کننده طالبان در نشست "فرمت مسکو" توقع دارند که در طی این کنفرانس نتایج بسیار خوب برای افغانستان و منطقه حاصل شود.
وی می‌گوید که هیئت امارت اسلامی دراین کنفرانس با یک تصمیم خوب و با یک برنامه درست، شرکت کرده اند وما با نمایندگان سایر کشور های شرکت کننده نیز نشست های جداگانه خواهیم داشت.
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров в Москве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.10.2021
لاوروف: بحث به رسمیت شناختن طالبان هنوز مطرح نیست
متقی می‌گوید، ما انتظار داریم که کشور های منطقه دراین موقع حساس، برای ثبات افغانستان کمک کنند و در رساندن کمک های بشری با مردم افغانستان مساعدت نموده و در صورت نقض حقوق و آزادی های اتباع افغانستان از آنها دفاع کنند.
وی می‌گوید که ما منتظر آزادسازی دارایی های مسدود شده افغانستان از سوی آمریکا هستیم.
به گفته سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، اکنون بعد از 40 سال برای اولین بار یک حکومت اسلامی مستقل و مستحکم در افغانستان روی کار آمده که در سطح بین المللی باید از آن حمایت شود و کشور های جهان روابط نرمال دیپلماتیک، با افغانستان را حفظ کنند.
وی می‌گوید، افغانستان متعهد است که با کشور های منطقه و همسایگان خود روابط نیک و تعامل مثبت محکم کند.
افغانستان اکنون آماده است که با کشورهای منطقه روابط خوب اقتصادی برقرار کند چرا که اکنون امنیت در کشور تأمین و یک حکومت مستقل روی کار آمده است.
متقی گفت، موقعیت جغرافیایی افغانستان به گونه‌ی است که این کشور می‌تواند برای سرمایه گذاری کشورهای همسایه زمینه های خوب تجارت را فراهم کند و ما  از تمام تلاش های خود در فراهم ساختن این زمینه ها دریغ نخواهیم کرد.
وی گفت، حکومت جدید افغانستان یک حکوکت "فراگیر و همه شمول" است که در آن از تمام اقوام ، مناطق و اقشار افغانستان نمایندگان موجود است. در نظام های گذشته افغانستان چنین اشخاص و شخصیت های ورزیده شامل نظام نبودند.
به گفته امیرخان متقی در نظام جدید، حدود نیم میلیون (500 هزار نفر) افراد و کادر های مسلکی و شایسته از نظام گذشته به وظایف شان گماشته شده اند و با حکومت طالبان کار می کنند و معاشات خود را دریافت می نمایند.
ما تلاش داریم که در آینده یک افغانستان آزاد متکی به خود داشته باشیم، اما با این حال ما تلاش داریم با شرکت در نشست های گوناگون همانند این کنفرانس "فرمت مسکو" روابط بهتر با همسایگان نیز برقرار نماییم.
آقای متقی می‌گوید ما از روسیه سپاسگذاریم که با میزبانی این نشست زمینه گفتگو با کشور های همسایه را برای ما فراهم ساخت تا بتوانیم که صدای مردم افغانستان را از طریق چنین کنفرانس ها و نشست ها به گوش جامعه جهانی رسانده و جهان را از شرایط افغانستان باخبر کنیم و ما توقع داریم که از چنین نشست ها استفاده های بهتر صورت گیرد.
وی گفت، چرا آنها نباید ما را به رسمیت بشناسند؟ ما تمام خاک افغانستان را تحت کنترل داریم و همه شرایط را برآورده کرده‌ایم و به عنوان یک دولت همه استانداردها را رعایت می کنیم. طالبان متعهد است که مانع از تهدید امنیت خارجی در افغانستان شود. طالبان قبلاً ثابت کرده است که از خاک افغانستان علیه کشورهای ثالث استفاده نخواهد شد.
متقی می‌گوید که حقوق بشر بهتر از هر زمان دیگر در افغانستان مراعات می‌شود و ما در تمام  افغانستان زندانی های سیاسی نداریم و اکنون واقعاتی از نقض حقوق بشر در افغانستان در هیچ نقطه‌ی از کشور از سوی جهان ثبت نیست تا دلیل برای عدم به رسمیت شناختن ما شود. ما دراین خصوص درنشست های جداگانه با نمایندگان کشور های شرکت کننده بحث خواهیم کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала