صندوق بین‌المللی پول افت 30 درصدی اقتصاد افغانستان را پیش بینی کرد

© AFP 2023 / TIM SLOAN صندوق بین‌المللی پول افت 30 درصدی اقتصاد افغانستان پیش بینی کرد
 صندوق بین‌المللی پول افت 30 درصدی اقتصاد افغانستان پیش بینی کرد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.10.2021
عضو شوید
صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که اقتصاد افغانستان در سال جاری تا 30 درصد افت خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، صندوق بین‌المللی پول امروز (سه‌شنبه، 27 میزان) با نشر گزارشی گفته است که افت اقتصادی در افغانستان سبب افزایش بحران پناهندگان می‌شود و کشورهای همسایه‌ی این کشور، ترکیه و اروپا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
به نقل از گزارش، توقف کمک‌های مالی جامعه‌ی جهانی و مسدودشدن میلیاردها دالر دارایی‌های خارجی افغانستان در پی تسلط طالبان بر آن، اقتصاد وابسته به کمک این کشور با بحران شدید و تراز پرداخته‌ها مواجه شده است.
صندوق بین‌المللی پول گفته است که این موارد سبب بحران انسانی در این کشور خواهد شد.
افغانستان 149 میلیون دالر کمک صندوق بین‌المللی پول را دریافت می‌کند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.06.2021
افغانستان 149 میلیون دالر کمک صندوق بین‌المللی پول را دریافت می‌کند
همچنین در گزارش تأکید شده است که آشفتگی در افغانستان به‌دلیل افزایش شدید مهاجران افغان ممکن اثرات مهم اقتصادی و امنیتی در منطقه و فراتر از آن داشته باشد. صندوق بین‌المللی پول توضیح داده است که هجوم زیاد پناهندگان افغان می‌تواند باری را بر منابع عمومی در کشورهای میزبان‌شان وارد کند.
در گزارش آمده است که این موضوع سبب می‌شود تا فشارهای بازار کار افزایش یابد و منجر به تنش‌های اجتماعی شود.
این درحالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان، امریکا حدود 9.5 میلیارد دالر دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است. همچنین صندوق بین‌المللی پول، حدود 370 میلیون دالر از کمک‌های مالی خود به افغانستان را به‌دلیل عدم شفافیت جامعه‌ی بین‌المللی در مورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان توقیف کرده است.
بانک جهانی هم به پیروی از این اقدام، بودجه‌ی افغانستان را متوقف کرده است. این بانک از سال 2002 میلادی تاکنون بیش از پنج میلیارد و 300 میلیون دالر به افغانستان داده است.
افزون بر این موارد، تقریبا 75 درصد از بودجه‌ی کارمندان غیرنظامی دولت و تمامی بودجه‌ی دفاعی چهار میلیارد دالری که قبل از این توسط امریکا و متحدانش در ناتو پرداخت می‌شد، نیز از زمان سقوط افغانستان به‌دست طالبان قطع شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала