مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک با خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ

© Sputnik خیرالله خیرخواه
 خیرالله خیرخواه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.10.2021
عضو شوید
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در مصاحبه اختصاصی گفت که امریکا علیه ما تبلیغ میکنند تا ما را بدنام بسازند.
شرط کشورهایکه در فرمت مسکو اشتراک کرده بودند این بود تا یک حکومت همه‌شمول ایجاد شود، آیا حکومت طالبان همه‌شمول است، اگر نیست چی وقت همه‌شمول خواهد شد؟ در این باره خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات فرهنگ طالبان در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک گفت: "
طوریکه شنیدین، شرط نبود، اما خواست کشورها بود، تا افغانستان حکومت فراگیر داشته باشد، ما توضیحات دادیم که هر تنظیمی در دیگر کشورها انتخابات را می‌برد، چنین نیست که از تنظیم های دیگر افراد را بگیرند. مثلاً در امریکا یک تنظیم انتخابات را برد و به احزاب دیگر کار ندادند، ولی مردم دیگر است که با آنها کار میکنند. ما هم که آمده‌ایم تنها اشخاصی هستند که به وزارت خانه ها آمده اند، دیگر اشخاص که تعداد شان به حدود 500 هزار نفر می‌رسد به کارهای خود ادامه می‌دهند، هیچ کسی را از کار برطرف نکرده ایم و وظیفه اش را نگرفته ایم. در تشکیل حکومت ما از تمام اقوام یک نماینده است. پس از یک ماه به قدرت رسیدن ما تجارهایکه در ردیف طالبان نبودند، با ما یکجا شدند و در آینده هم می‌خواهیم که از نظر لیاقت و تجربه میاریم تا با ما کار کنند. افغانستان خانه همه است، ما تنها از یک سمت و قوم افراد را انتخاب نمی‌کنیم."
این فرد رهبری طالبان می‌گوید که ساختن حکومت وقت می‌گیرد و سیاسیت آنها این است تا همه‌ افغان‌ها در او کار کنند:
در اداره قبلی ما بعضی از کارهای (سمتی و قومی) بود، اما اداره ما همه اونا را گم کردند، روز به روز ما به کارهای می‌پردازیم که افغان‌ها را واحد و یکجا می‌کند، به افغانها مفکوره می‌دهند که همگی بدون تبعیض کار بکنیم. ما در کوشش بهتر شدن وضعیت هستیم."
آقای خیرخواه در مورد اینکه آیا طالبان انتخابات را بگزار خواهند کرد یا قدرت به دست طالبان خواهد بود و مردم باید با این تصمیم کنار بیایند، گفت: "
دوبار که در افغانستان انتخابات شد و امریکایی ها که به زور دموکراسی را به افغانستان آوردند، آیا کسی خوش بود؟ در یک روز دو رئیس جمهور سوگند یاد کرد، این بود انتخابات. ما حالت، زندگی و ظرفیت کشور را باید ببنیم تا به کدام طریقه می‌توانیم یک حکومت ایجاد کنیم. حالا حکومت جور شدگی است. غیر انتخابات کسانی را آورده اند که همگی را دیده اند و می‌توانند کار بکنند، فعلاً فکر نمی‌کنم که کسی در افغانستان به انتخابات دلخوشی داشته باشند و حالا مشکل افغانستان به انتخابات حل نمی‌شود و اگر ضرورت پیدا شود لویه جرگه جور خواهد شد."
وی درمورد معاشات کارمندان حکومتی نیز گفت: "
یک ماه را خو به آنها داده اند، نخست به کارمندان صحی و بعد به کارمندان وزارت تحصیلات و معارف معاش پرداخت شده است، چون اهمیت آنها نسبت به دیگران زیادتر است. میبینیم اگر توانمندی اقتصادی داشتیم به بقیه کارمندان نیز معاش پرداخت می‌کنیم، اگر نبود از کسانیکه پول ها را بسته کرده اند می‌خواهیم که آزاد کنند تا معاشات کارمندان داده شود."
این عضو رهبری طالبان درباره اینکه آنها به زنان چی حقوقی قایل هستند، گفت: "
درباره زنان زیاد کار شده، در بخش صحت که در زیادتر ولایات به آنها اجازه داده شده است تا کارهای خود را آغاز کنند، کسانیکه در بخش طبابت درس می خوانند نیز هیچ ممانعت نیست. به هر اداره‌ای که به آنها (خانم‌ها) ضرورت داریم خواستیم. درحال حاضر خانم ها در اداره پاسپورت، میدان هوایی به کارهای خود برگشتند و کار میکنند. بقیه که مانده است ما منتظر هستیم تا یک طرزالعمل جور شود و محفوظ به کارهای خود ادامه بدهند. کارهای شروع است و 70 فیصد کار شده."
او می گوید که فعلاً کشورها فقط بالای ما فشار می آورد و در دو ماه هیچ کشور نمی‌تواند حکومت بسازد. به گفته خیرخواه، خانم ها هم حق دارند که به کشور خود خدمت بکنند.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان درباره اینکه خبرنگاران در حکومت طالبان چی مسئونیت دارند و اینکه آیا خبرنگار می‌تواند به آزادی کامل خبرها را به نشر برساند، اظهار داشت: "
صد در صد، من اطمینان می‌دهم، هر وقت که میایین کشور خودتان است بیایین، مسئولیت همگی به دوش ما است، زن و مرد، نه تنها مردها بلکه به زن ها که حجاب اسلامی داشته باشد گفته ایم که میتوانند در وزارتخانه ها با ما مصاحبه داشته باشند."
نیز افزود که اکنون خبرنگارانیکه در افغانستان می‌آیند از طرف امریکا است تا علیه ما تبلیغ کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала